Neskatoties uz ierobežoto tirdzniecību, arī šogad tiks atvērti jauni veikali

Covid-19 pandēmija ne tikai būtiski ierobežojusi tirdzniecību un mainījusi iepirkšanās paradumus, bet arī koriģējusi veikalu attīstības plānus, lielāku uzsvaru liekot uz e-komerciju. Neskatoties uz to, arī šogad tiek plānots Latvijā atvērt jaunus veikalus.
07.01.2021. Ilze Šteinfelde
 
©Oksana Džadana/ F64

Mazumtirdzniecībai pagājušais gads bijis sarežģīts - sākot ar nepieciešamību ieviest pastiprinātus higiēnas un aizsardzības pasākumus līdz pat noteiktu preču pārdošanas ierobežošanu un daļu veikalu pilnīgu slēgšanu. Šobrīd vēl nav pieejami dati par mazumtirdzniecības apgrozījuma izmaiņām pagājušā gada decembrī, kad stājās spēkā daļu preču tirdzniecības aizliegums arī darba dienās.

Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotā informācija par aizvadītā gada novembri liecina, ka mazumtirdzniecības apgrozījums, salīdzinājumā ar 2019. gada novembri, pieaudzis par 1,4 (tie ir kalendāri izlīdzināti dati salīdzināmajās cenās). Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 2,9%, autodegvielas - par 13,3%. Tajā pašā laikā nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms samazinājās par 3,8%.

“Maxima” jubilejas gads

“Maxima” veikalu ķēdē šobrīd ir 175 veikali visā Latvijā. Pirmais “Maxima” veikals, kas toreiz saucās “T-Market”, Latvijā tika atvērts 2001. gadā.

“2021. gads ir “Maxima Latvija” 20. jubilejas gads, kas iezīmē ļoti nozīmīgu laika posmu gan paša veikalu tīkla attīstībā, gan arī pienesumu Latvijas tautsaimniecībai, radot jaunas darba vietas un sildot ekonomiku,” Neatkarīgajai uzsver “Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule. “Šis uzņēmumam būs vērienīgs gads - turpinot darbu pie mūsu apņemšanās kļūt par visaugstāk novērtēto mazumtirgotāju Latvijā, tiks īstenota un izziņota virkne vērienīgu projektu un jaunumu, būtisku uzmanību pievēršot klientu pieredzei un ērtībām, kā arī darbinieku labklājībai un izaugsmei. Vienlaikus tiks vēl vairāk stiprināta sadarbība ar pašmāju ražotājiem jaunu sadarbības formu veidā. “Maxima Latvija” aktīvi turpinās iestāties par sabiedrībai nozīmīgām iniciatīvām valstiskā līmenī, kā arī nodrošinās zemas cenas visplašākajam augstas kvalitātes produktu klāstam no vietējām Latvijas saimniecībām, kā arī vadošajiem pasaules zīmoliem. Par detaļām jau vairāk ziņosim drīzumā.”

“Lidl” atvēršanas plāni joprojām miglā tīti

Par veikalu atvēršanas plāniem Latvijā “Lidl” paziņoja pirms diviem gadiem ‒ 2018. gada pavasarī. Tā gada rudenī “Lidl” sāka būvēt loģistikas centru Dreiliņos. Loģistikas centrs ir nodots ekspluatācijā, tāpat jau ir uzbūvēti un nodoti ekspluatācijā vairāki “Lidl” veikali visā Latvijā. ““Lidl” veikalu tīkla celtniecība notiek, kā plānots. Veiksmīgi pabeigta jauno darbinieku piesaistes kampaņa, un sākta viņu apmācība. “Lidl” Latvijā radījis vairāk nekā 1200 darba vietas,” Neatkarīgajai uzsvēra “Lidl Latvija” sabiedrisko attiecību menedžeris Ingars Rudzītis. Pagaidām nav zināms, kad durvis vērs pirmie “Lidl” veikali. Jādomā, ka tas notiks šogad.

Preces no “Elvi” var pasūtīt ar “Latvijas pasta” starpniecību

Nacionālā pārtikas mazumtirdzniecības tīkla “Elvi” franšīzes partneri 2021. gadā plāno gan vairāku jaunu veikalu atvēršanu, gan veikalu vides modernizēšanas darbus, gan citus attīstības projektus zīmola stiprināšanai, Neatkarīgajai pauda SIA “Elvi” komercdirektore Laila Vārtukapteine. 2021. gada 28. janvārī durvis vērs jauns “Elvi” veikals Pētersalas ielā Rīgā, pavasarī jaunu veikalu “Elvi” sagaidīs arī Ulbrokas iedzīvotāji, bet gada laikā “Elvi” saimei pievienosies vēl vairāki veikali citās apdzīvotās vietās Latvijā.

““Elvi” veikalu īpašnieki nākamā gada laikā ir iecerējuši veikt arī 12 jau esošu veikalu rekonstrukcijas, tāpēc noteikti varam apgalvot ‒ veikalu labiekārtošanā ieguldītās investīcijas nākamā gada laikā ļaus mūsu klientiem vēl vairāk izbaudīt iepirkšanos “Elvi”,” uzsvēra L. Vārtukapteine.

Tāpat vērienīgas investīcijas 2021. gadā paredzēts novirzīt IT tehnoloģiju attīstībai un projektiem. 2020. gada nogalē jau ir uzsākts veiksmīgs sadarbības projekts ar “Latvijas pastu”, kas sniedz iespēju arī lauku reģionu iedzīvotājiem neatkarīgi no viņu digitālajām prasmēm un iemaņām pasūtīt pārtikas preces ar piegādi jebkurā Latvijas viensētā. Šobrīd pakalpojums pilnībā pieejams Latgales iedzīvotājiem, taču jau šā gada pirmajā pusē šo pakalpojumu pilnvērtīgi varēs izmantot cilvēki visā Latvijā.

“Inovācijas 2021. gadā paredzētas arī “Elvi” privātās preču zīmes produktu attīstībā - pilnveidosim privātās preču zīmes kulinārijas un konditorejas preču klāstu. Tāpat ir plānots pārskatīt privātās preču zīmes produktu sortimentu, piedāvājot klientiem gan jaunus, veselīga uztura prasībām atbilstošus kulinārijas un konditorejas produktus, gan preces citās preču grupās. 2021. gadā turpināsim “Elvi” Latvija loģistikas centra attīstību, gan stiprinot sadarbību ar reģionālajiem ražotājiem, lai paplašinātu mazo ražotāju preču klāstu “Elvi” sortimentā, gan pilnveidojot īpaši “Elvi” tīklam importēto produktu piedāvājumu. Veiksmīgi uzsākta bērniem paredzētu produktu zīmola “Violeta” attīstība Latvijas tirgū, būtiski pilnveidots dažādu konservētu Vidusjūras reģiona pārtikas preču sortiments.

Latvijā būs vairāk “Citro” veikalu

SIA “Latvian Retail Management” valdes priekšsēdētājs Imants Kelmers Neatkarīgajai atzīst, ka pagājušais gads uzņēmumam bijis sarežģīts un izaicinājumu pilns gads. “Līdz ar Covid-19 izplatīšanos un ārkārtas situāciju valstī mums kā mazumtirgotājam bija nepieciešama operatīva rīcība darbības pielāgošanai un komandas mobilizēšanai atbilstoši valstī noteiktiem drošības pasākumiem. Tomēr mums izdevās saglabāt savu attīstības virzienu. Kopš gada sākuma esam ieguldījuši lielu darbu, lai saglabātu attīstības tempu - rekonstruējot un atverot jaunas “Citro” tirdzniecības vietas, kā arī ārkārtas situācijas laikā operatīvi izveidojot “Citro” e-veikalu reģionos. Jāatzīst, ka Covid-19 pandēmija veicināja uzņēmumus daudz straujāk rast digitālus risinājumus pakalpojumu nodrošināšanai attālināti. Tas, ko mēs bijām plānojuši īstenot e-komercijas virzienā tuvāko gadu laikā, līdz ar Covid-19 pandēmiju tika īstenots pāris mēnešu laikā,” sacīja I. Kelmers.

Arī viena no šā gada prioritātēm uzņēmumam ir e-veikala piedāvājuma attīstīšana un darbības teritoriju paplašināšana pārstāvētajos reģionos. E-komercija tuvāko gadu laikā turpinās strauji attīstīsies, un tie uzņēmumi, kas savlaicīgi būs novērtējuši e-komercijas priekšrocības un izmantojuši tās savā attīstībā, būs soli priekšā pārējiem. Iedzīvotāji arvien vairāk novērtē e-komercijas iespējas, kas ļauj iepirkties attālināti, jo tas ir ātri, ērti un droši, secina I. Kelmers.

Mazumtirdzniecības tendences un pircēju paradumu novērojumi liecina, ka iedzīvotāji priekšroku dod ātrai un ērtai preču iegādei. Pārsvarā pircēji uz veikalu dodas ar konkrētu mērķi, lai iegādātos noteiktus produktus, nereti vadoties pēc saraksta. Tā tiek samazināts uzturēšanās laiks tirdzniecības vietās un ievēroti drošības pasākumi pandēmijas apstākļos. Lai pircējiem nodrošinātu ērtu un ātru iepirkšanos, šā gada laikā “Citro” lielākajās tirdzniecības vietās plānots izvietot pašapkalpošanās kases, kas ļaus pircējiem pašiem ērti un ātri norēķināties par pirkumiem, tā samazinot lieka kontakta risku tirdzniecības vietās, savukārt uzņēmumam atvieglos darbaspēka resursu plānošanu, skaidro I. Kelmers.

Šogad uzņēmums plāno atvērt jaunas tirdzniecības vietas, piemēram, gada sākumā durvis vērs jauns “Citro” veikals Jūrmalā, Kauguros. Tiekot domāts par jaunu partneru piesaistīšanu un jaunu tirdzniecības vietu atvēršanas arī reģionos, kur “Citro” zīmols līdz šim nav bijis pārstāvēts.

“Pērn īpašu uzsvaru likām uz sadarbības paplašināšanu ar vietējiem reģionu ražotājiem, tādējādi atbalstot viņus Covid-19 pandēmijas laikā. Pateicoties līdzšinējai veiksmīgai sadarbībai, šogad noteikti plānojam to attīstīt un paplašināt. Uzskatu, ka vietējo uzņēmumu vienotība un savstarpējā solidaritāte ir īpaši būtiska pašreizējo grūtību pārvarēšanā. Šis ir arī piemērots laiks, lai mudinātu iedzīvotājus izvēlēties un iegādāties vietējos produktus, tādējādi atbalstot vietējos ražotājus un valsts ekonomiku kopumā. Ņemot vērā pircēju novērtējumu un augošo pieprasījumu pēc “Citro” ražotās produkcijas un gatavo maltīšu produktiem, šogad plānojam būtiski paplašināt šo produktu kategoriju. Vērtējot pircēju paradumus, jāatzīst, ka ir notikusi paaudžu maiņa un liela daļa pircēju šobrīd priekšroku dod gatavai produkcijai, piemēram, dažāda veida salātiem, uzkodām, konditorejas izstrādājumiem u.c. Līdz ar to šogad plānots paplašināt gan pašu ražotās un gatavās produkcijas recepšu klāstu, gan piedāvāt ar “Citro” kvalitātes zīmi fasētu produkciju no vietējiem ražotājiem un zemnieku saimniecībām,” teic I. Kelmers.