Iespēja sniegt un saņemt pakalpojumus drošāk

E-vides iespējas pēdējo gadu laikā būtiski paplašinājušās. Lai gan daļa e-vides attīstības nopelnu tiešām ir pandēmijai, nenoliedzami visas puses – gan komersanti, gan viņu klienti – ir apzinājuši tās priekšrocības, ko paver iespēja noslēgt darījumus, neizejot no mājas. Piemēram, iesniegumi, līgumi, visdažādākā oficiālā saziņa digitālajā vidē var notikt ātrāk un ērtāk, tāpēc reti kurš vairs “raujas” viena paraksta dēļ apmeklēt kādu iestādi vai organizāciju.
27.10.2021. Vineta Sprugaine
 
"Ja ilgtermiņā vērtējam to, cik plaši un strauji šobrīd attīstās pakalpojumu sniegšana digitālajā vidē, katram komersantam bezmaksas integrāciju pakotne būs reāls finansiāls ieguvums, kas gada griezumā būs precīzi izmērāms,” uzsver LVRTC valdes priekšsēdētājs Edmunds Beļskis ©Publicitātes foto

“Virkne komersantu mūsdienās izvēlas biznesu organizēt bez klātienes klientu apkalpošanas centra vai pat biroja, jo tā vienkārši ir ekonomiski izdevīgāk, tomēr tieši šādos e-vides attīstības tempos jāstiprina ne vien spēja ātri un efektīvi organizēt savu biznesu, bet arī rīki, kas ļauj digitālajā vidē strādāt droši,” uzsver VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk - LVRTC) valdes priekšsēdētājs Edmunds Beļskis. LVRTC rīkus un risinājumus drošai klientu un partneru, kā arī darbinieku attālinātai identifikācijai bez maksas nodrošina kā privātpersonām, tā komersantiem.

Kāpēc attālinātos darījumos nepieciešama papildu drošība?

Pat saņemot pakalpojumu, kur paraksts nav nepieciešams, abas puses - gan pakalpojuma sniedzējs, gan saņēmējs - vēlas justies droši par sadarbības partnera, piegādātāja vai klienta identitāti.

Lai gan komersantiem, gan ikvienam Latvijas iedzīvotājam nodrošinātu iespēju droši un uzticami pārbaudīt un apliecināt savu identitāti digitālajā telpā, ne tikai valsts, bet arī privātajā sektorā, Saeima trešajā lasījumā ir atbalstījusi LR Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas rosinātos grozījumus Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumā. Droši un uzticami nozīmē, ka iedzīvotāji to varēs darīt ar kvalificētiem, paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas rīkiem vai nacionālās identifikācijas līdzekļiem. To izmantošana pielīdzināma personu apliecinoša dokumenta uzrādīšanai klātienē. Latvijā šādu kvalifikāciju saņēmuši eParaksta rīki - eID karte un mobilā lietotne “eParaksts mobile”, kā arī eParaksta karte.

Īpaši izdevīgi komersantiem

LVRTC uztur un bez maksas nodrošina integrāciju pakotni, kas nepieciešama drošai e-identitātes pārbaudes funkcionalitātes integrācijai komersantu portālos, lietotnēs un pakalpojumu sniegšanas vietnēs.

Lai to saņemtu, jānoslēdz līgums ar LVRTC, bet pēc tam sadarbībā ar savu tehnoloģisko risinājumu partneri šī integrāciju pakotne ir jāiestrādā portālā vai informācijas sistēmā. Lai gan tas saistīts ar zināmiem izstrādes (programmēšanas) darbiem, pēc LVRTC aplēsēm vidējais izstrādei nepieciešamais laiks atkarībā no portālā vai informācijas sistēmās esošo procesu sarežģītības ir no 4 līdz 32 stundām.

Arī turpmāka risinājuma izmantošana visām iesaistītajām pusēm - iedzīvotājiem, kuri identificēs sevi ar eParaksta rīkiem, un komersantam, kas savā portālā šādu pakalpojumu nodrošinās - būs pilnībā bez maksas.

“Ja ilgtermiņā vērtējam to, cik plaši un strauji šobrīd attīstās pakalpojumu sniegšana digitālajā vidē, katram komersantam šāda bezmaksas iespēja būs reāls finansiāls ieguvums, kas gada griezumā būs precīzi izmērāms,” uzsver LVRTC valdes priekšsēdētājs Edmunds Beļskis.

Komersanti plaši izmanto eParaksta rīku iespējas

Šobrīd jau teju 300 interneta vietnēs un sistēmās ir integrēta identitātes apliecināšana ar eParaksta rīkiem.

“Saziņā ar klientiem eParaksta rīkus izmantojam jau vairāk nekā desmitgadi un vienmēr esam pielāgojuši savus produktus LVRTC pakalpojumu attīstībai. Iemesls tam ir vienkāršs - eParaksts paver durvis uz piekļuvi arvien lielākam klientu lokam. Turklāt eParaksta lietotāja patiesā identitāte praktiski nav apšaubāma, un līdz ar to datu apmaiņa ar šādu klientu var iekļaut arī sensitīvus, tajā skaitā veselības datus. Piemēram, uz LVRTC identitātes pakalpojumiem balstītā If Mobile lietotne 3 gadu laikā spējusi gūt klientu milzīgu uzticamību, un tagad 80% no visām If veselības apdrošināšanas atlīdzību lietām tiek risināti, izmantojot šo lietotni. Savukārt E. Gulbja laboratorijā veikto analīžu rezultātu bezmaksas apskate If Mobile lietotnē bez parolēm un uzlīmēm jau gadu pieejama ne tikai If klientiem, bet arī jebkuram Latvijas iedzīvotājam. Lai gan analīžu apskate ir ļoti vienkārša, attiecībā uz datu aizsardzību šajā risinājumā nepieļaujam kompromisus - lietotāja ierīce ir vienīgā vieta pasaulē, kurā var atšifrēt saņemtos analīžu rezultātus. Risinājuma sirdī ir LVRTC identitātes pakalpojumi, kas izslēdz iespēju kādam pa vidu, tostarp If, piekļūt analīžu datiem. Lielākai pārliecībai par šo esam ieguvuši arī ārējā drošības auditora slēdzienu. Protams, ka tradicionālā klientu autentifikācija If mājaslapā, izmantojot eParakstu eID kartē vai mobilo eParakstu, ir tehniski krietni vien vieglāks un standartizētāks pakalpojums. Uz to skatāmies nu jau kā uz higiēnas faktoru - eParaksta klientu apkalpošanai noteikti ir jābūt mūsu bāzes piedāvājumā. Turklāt eParaksta pieslēgšana If mājaslapai ir bijusi vien dažu dienu darbs, jo tā balstīta uz nozares standartiem un neprasa unikālas tehniskās zināšanas,” stāsta Mihails Galuška, If Identitātes un piekļuvju pārvaldības produktu vadītājs.

eParaksta integrācijas iespējas izmanto teju visās tautsaimniecības nozarēs.

Pieredzē dalās arī Valsts zinātniskā institūta “BIOR” direktora vietniece Olga Valciņa: “Institūts gadā izdod vairāk nekā miljonu testēšanas pārskatu klientiem. Apzinoties darba apjomu, papīra dokumentu plūsmu un vides resursu taupīšanu, esam pilnībā pārgājuši uz eParakstu. Lielākais ieguvums šā brīža situācijā, kad darbs tiek organizēts attālināti, eParaksta integrācija ikdienas darbā nodrošinājusi darbu nepārtrauktību. Tā galvenās priekšrocības ir ērta lietošana, pietiekami plašs lietojums un tiesiskā noteiktība, to izmantojot.”

Ar nacionālajiem rīkiem - digitāli iekļaujoši

Tas, ka šāda drošības līmeņa risinājums būs pieejams ikvienam komersantam bez maksas, nozīmē arī to, ka daudz vairāk mazā un vidējā biznesa pārstāvju varēs iekļaut drošu identifikāciju savos pakalpojumu sniegšanas procesos, jo drošība vairs nebūs saistīta ar papildu izdevumiem.

Drošu e-identifikācijas rīku izmantošana paplašinās arī klientu loku, jo virknei valstspiederīgo ārvalstīs nav pieejami banku sniegtie autentifikācijas rīki, tāpēc viņi nevar saņemt e-pakalpojumus. e-identitātes apliecināšana ar eParaksta rīkiem veicinās diasporas iedzīvotāju iekļaušanu un sasaisti ar valsti gan sensitīvos, gan pavisam vienkāršos pakalpojumos.

Integrācijas pakotne nodrošinās iespēju apliecināt identitāti arī ar ārvalstnieku eID karti, ko Latvija sāks izsniegt jau šogad, tas nozīmē, ka komersanti savus pakalpojumus varēs droši piedāvāt arī ārvalstniekiem, kuri šo karti būs saņēmuši.

Viens šāviens - daudzi zaķi

Iedzīvotājam, nenoliedzami, lielākais ieguvums būs tas, ka ar vienu e-identitātes līdzekli viņš varēs piekļūt jebkuram e-vides pakalpojumam.

Komersantiem, kas šo iespēju nodrošinās, ieguvumu būs vēl vairāk.

Integrācijas pakotne, ko komersanti saņems bez maksas, ietver vairākas tehnoloģiskās funkcionalitātes, un komersantam atliks vien izvēlēties, vai viņš tās vēlas izmantot pilnā mērā vai tikai vienu no tām.

Pirmkārt, integrācijas pakotne ietver e-identitātes apliecināšanas funkciju ar visiem rīkiem, kurus nodrošina valsts (eID, eParaksts mobile, eParaksts karte).

Otrkārt, integrācijas pakotnē iespējams iekļaut arī parakstīšanas funkcionalitāti, kas ļaus gan pašam komersantam, gan viņa klientiem interneta vietnē arī parakstīt līgumus un citus dokumentus. Arī parakstīšanās tiek nodrošināta bez maksas.

Nacionālo identitātes apliecināšanas rīku integrēšana nozīmē arī ērtāku lietotāju identifikācijas administrēšanu komersantiem.

Šobrīd daļa interneta vietņu, kā arī daļa informācijas sistēmu aizvien izmanto salīdzinoši nedrošu identitātes apliecināšanas rīku - lietotāja vārdu un paroli. Tas ir ne vien nedroši, jo gadījumos, kad lietotājs pats veido savu profilu, jebkurš var uzdoties par jebkuru personu, bet arī neērti portāla turētājam, jo, kad piešķirtais vai pašizveidotais lietotāja vārds vai parole tiek pazaudēta, portāla turētājam ir jānodrošina jaunu piekļuves datu izsniegšana. Pat ja šī darbība aizņem tikai dažas minūtes, šis ir zaudēts laiks un iztērēts resurss tieši sistēmas turētājam. Pretēji tas ir, piemēram, ar “eParaksts mobile”, kur lietotājs pats pārvalda savus piekļuves datus, spēj tos atjaunot un mainīt.

“eParaksts mobile” un eID karšu lietotāju skaits strauji pieaug

Šogad, nepilna gada laikā, ar eParaksta rīkiem e-identitāte ir apliecināta 4,5 miljonus reižu, kas ir par 57% vairāk nekā pērn, savukārt dokumentu parakstīšana elektroniski ir pieaugusi gandrīz par 20%, pārsniedzot 11,4 miljonus reižu. Šobrīd vairāk nekā 600 000 iedzīvotāju ir derīga un ar eParakstu aprīkota eID karte. Visstraujāko popularitāti pēdējos gados ir ieguvusi lietotne “eParaksts mobile”, kas pieejama iedzīvotājiem no 2018. gada, un kopā to jau izmanto vairāk nekā 190 000 personu.