Kas sagaida loģistiku 2022. gadā

Loģistikas nozari pēdējo gadu laikā ir piemeklējušijauni izaicinājumi. Saspīlējumi aizsākās 2020. gadā līdz ar vispasaules pandēmiju un turpināja pieņemties spēkā. 2021. gadā tika uzstādīti vairāki kravu pārvadājumu rekordi, neskatoties uz kravas automašīnu šoferu deficītu, preču pārvadāšanas konteineru trūkumu un ostu pārslodzi. Situācija ir bijusi sarežģīta un saspringta, brīžiem pat ļoti kritiska. Kādi izaicinājumi gaidāmi 2022. gadā un kas jau laicīgi būtu jāņem vērā?
30.12.2021. Publicitātes materiāls Abonē digitālo avīzi Neatkariga.lv bez maksas
 
©Publicitātes foto

Prognozes liecina, ka 2022. gada pirmajā pusē būtiski uzlabojumi nav gaidāmi. Sagaidāms, ka ar pandēmiju saistītās problēmas turpināsies. Labā ziņa ir tā, ka visas iesaistītās puses aktīvi strādā un seko līdzi jaunākajām tendencēm un dara visu, lai iespēju robežās novērstu radušās problēmas. Lielākie izaicinājumi gaidāmi jau pavisam drīz. Ķīniešu jaunais gads loģistikā un Pekinas olimpiskās spēles rada bažas par loģistikas spēju pilnībā sagatavoties gaidāmajiem notikumiem.

Loģistikas traucējumi, ko izraisa COVID-19 pandēmija, turpina ietekmēt uzņēmumus un patērētājus, jo patēriņa preču plūsmu galvenajos tirgos ierobežo dažādi ierobežojumi un pat atsevišķu vietu slēgšana, piemēram, Ķīna ieviesusi stingras karantīnas jūrniekiem un kuģu apkalpēm. Lielākie loģistikas traucējumi rada viļņošanās efektu visās globālajās piegādes ķēdēs, kas savukārt izraisa preču uzkrāšanos noliktavās. Loģistikas ķēde kopumā ir tik spēcīga, cik spēcīgs būs tās vājākais posms. Diemžēl šie traucējumi sagaidāmi arī 2022. gadā.Uzņēmumiem jācenšas izmantot alternatīvas piegādes, kā arī izveidot krājumu uzglabāšanas iespējas tuvāk saviem klientiem.

Tehnoloģiju ieguldījumi ir viens no 2022. gada lielākajiem ieguvumiem nozares tālākai attīstībai nākotnē. Investīcijas, ko daudzi uzņēmumi ir veikuši, bija vērsti uz galveno piegādes ķēdes mezglu automatizāciju, tostarp veikalus, noliktavas, ražošanas telpas un pat korporatīvās biroju ēkas. Tuvā nākotnē sagaidāms paātrināts ieguldījumu līmenis, uzņēmumi cenšas uzlabot kritiskās piegādes ķēdes plānošanas iespējas un pieņemt progresīvākus digitālos rīkus.

Darbaspēka trūkums, ko izraisījusi gan pandēmija, gan darbinieku pensionēšanās vecuma sasniegšana. Šī problēma ir aktuāla pēdējos gadus, kad ievērojami sarucis kvalificētu speciālistu skaits loģistikas nozarē kopumā. Mūsdienu loģistikas darbība ir vērsta uz tehnoloģijām un inovācijām, kā rezultātā piegādes ķēdes kļūst sarežģītākas. Sagaidāms, ka 2022. gads ieviesīs dažādus uzlabojumus un automatizācijas, taču lielākais izaicinājums būs profesionāli darbinieki, kas automatizācijas procesu mācēs uzraudzīt. Piegādes ķēdēm un ražošanas darbībām ir nepieciešams gan fizisko, gan tehnoloģisko prasmju apvienojums. Uzņēmumiem vajadzētu ar vien vairāk savā darbībā iesaistīt jauno paaudzi, kas ievērojami palīdzēs pārvarēt pārmaiņu posmu!

Piegādes un loģistikas izmaksas turpinās pieaugt arī 2022. gadā. Uzņēmumi gatavojas straujākam kuģniecības un loģistikas cenu pieaugumam nākamajā gadā pēc tam, kad Covid-19 pandēmijas laikā pieauga piegādes ķēdes izmaksas, kas saistītas ar preču pārvietošanu. Inflācija, ko izraisa rekordaugstais pieprasījums un ierobežotās jaudas kravu pārvadājumu tirgos, visticamāk, turpināsies. Cenas ir pieaugušas visā kravu pārvadājumu sektorā, tostarp, kuģniecības un noliktavu darbā. Būtisks cenu samazinājums 2022. gadā nav sagaidāms!

Šobrīd svarīgāk nekā jebkad agrāk ir nodrošināt, lai loģistikas nozare kopumā būtu pēc iespējas elastīgākas un noturīgākas. Darbībām jābūt pietiekami elastīgām un noturīgām, lai spētu pielāgotos izmaiņām tirdzniecības plūsmās, jaunajiem noteikumiem, Covid-19 ietekmei, klimata pārmaiņām, tirdzniecības spriedzei un citām ģeopolitiskām kustībām.Tehnoloģijas ir jāizmanto efektīvi, lai palīdzētu samazināt darbības izmaksas, nodrošinātu pārskatāmus veidus, kā tiek apmierinātas klientu vajadzības.Svarīga ir spēja pielāgoties digitālajām darbībām un nodrošināt reālus datu uzlabojumus.Autoparku pārvaldībai un piegādes ķēdes tīkliem ir jāreaģē uz pieaugošajām klientu prasībām.

Kravu pārvadājumi ir viens no pasaules globālās ekonomikas mugurkauliem. 2022. gads nozarē būs pārbaudījumiem pilns. Nav sagaidāmi būtiski cenu kritumi, tieši pretēji, iespējama pat sadārdzināšanās, kas lielā mērā būs saistīta ar inflāciju. Nevaram aizmirst arī pandēmijas radītos izaicinājumus, kas dubulto un pat trīskāršo pārvadājamo preču apmērus.

***

Apmaksāta publikācija