Kāpēc lietotāji pamet "WhatsApp"?

Viena no pasaulē populārākajām saziņas lietotnēm “WhatsApp” pēdējā laikā piedzīvojusi lietotāju skaita samazinājumu – daļa migrējuši uz citām saziņas lietotnēm, piemēram, “Telegram” vai “Signal”, daļai šī lietotne vienkārši vairs nedarbojas.
20.01.2021. Ilze Šteinfelde
 
©Neatkarīgā

Tiklīdz “WhatsApp” informēja par savu jauno privātuma politiku, kas lietotājiem ir jāapstiprina līdz šā gada 8. februārim, ja viņi vēlas turpināt lietot šo saziņas platformu, daļa lietotāju to pameta un pārgāja uz citām saziņas lietotnēm, piemēram, “Telegram” vai “Signal”. Iemesls šādai masveida migrācijai bija nevis tas, ka lietotājiem kaut kas ir jāapstiprina, bet gan bažas, ka “WhatsApp” vairāk dalīsies lietotājus skarošā informācijā ar savu mātesuzņēmumu “Facebook”.

Aizgājušos lietotājus, visticamāk, neatgriezīs “WhatsApp” lēmums pagaidām neieviest jauno privātuma politiku. “WhatsApp” savā blogā sola, ka tas pakāpeniski vērsīsies pie cilvēkiem, lai tie varētu pārskatīt jauno politiku nesteidzīgi, pirms tā stājas spēkā, un nevienam lietotājam konts netiks apturēts vai dzēsts 8. februārī. Tas gan nenozīmē, ka “WhatsApp” šobrīd būtu atteicies no privātuma politikas ieviešanas. Iespējams, tā stāsies spēkā 15. maijā.

“Mēs nevaram redzēt jūsu privātos paziņojumus vai dzirdēt jūsu zvanus, un arī “Facebook” to nevar. Mēs nesaglabājam datus par to, kuram kāds sūta paziņojumus vai zvana. Mēs nevaram redzēt jūsu atrašanās vietu, un arī “Facebook” to nevar. Atjauninājums attiecas uz to, kā tirgotāji, izmantojot “WhatsApp” tērzēšanai ar klientiem, var dalīties datos ar “Facebook”, kas varētu izmantot šo informāciju mērķētām reklāmām,” savā blogā skaidro “WhatsApp”.

Savukārt lietotājiem ar vecākas paaudzes telefoniem “WhatsApp” nedarbojas kopš 1. janvāra. Šī problēma skar lietotājus, kuru telefonos ir Android 4.0.3 un iOS 9 vai vecākas operētājsistēmas.

“Telegram” un “Signal” zvaigžņu stunda

“WhatsApp” jaunā privātuma politika ir kā medusmaize citām saziņas platformām, piemēram, “Signal” un “Telegram”. Šīs abas lietotnes pēdējo nedēļu laikā piedzīvojušas rekordlielu lietotāju pieplūdumu.

“Telegram” platformas izveidotājs Pāvels Durovs norādījis, ka “Telegram” jau ir vairāk nekā 500 miljoni aktīvo lietotāju mēnesī un īpaši daudz pievienojušies tieši pēdējā laikā. “Telegram” apkopotā informācija liecina, ka pagājušajā nedēļā 3 diennakšu laikā “Telegram” reģistrējusi 25 miljonus jaunu lietotāju.

Ziņapmaiņas platformā “Telegram” savus kanālus izveidojušas arī vairākas Latvijas valsts iestādes, piemēram, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) un Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC).

VARAM savu kontu “Telegram” atvērta 6. janvārī. Ministrijas atbildībā esošie jautājumi - vides un dabas aizsardzība, pašvaldību pārraudzība, reģionālā attīstība un digitālā transformācija - skar un ir saistoši plašam Latvijas iedzīvotāju lokam, tādēļ ministrija vēlas izmantot tādus komunikācijas rīkus, lai informācija par VARAM darbu būtu ērti pieejama dažādām auditorijām. Ministrs un VARAM jau komunicē “Facebook”, “Instagram” un “Twitter” vietnēs.

“Ministrija ik dienu risina virkni sabiedrībai nozīmīgu jautājumu, un par pieņemtajiem lēmumiem, kā arī ministrijas virzītajām reformām esam mērķtiecīgi informējuši sabiedrību, cenšoties aptvert pēc iespējas plašāku auditoriju, lai vairotu gan izpratni, gan stiprinātu sabiedrības uzticību valsts pārvaldes darbam kopumā, tāpat ir svarīgi saņemt vērtīgus komentārus. Neatkarīgi no tā, kādu saziņas platformu mēs katrs izmantojam, vēlamies, lai mūsu īstenotā politika, pieņemtie lēmumi un, kas būtiskākais, arī skaidrojums, kāpēc tādi nepieciešami, ir saprotami sabiedrībai. Jau esošajiem komunikācijas kanāliem esam pievienojuši “Telegram” platformu,” uzsver vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs (AP).

Arī Neatkarīgajai kanāls “Telegram” un “Signal”

Lai informētu par aktualitātēm pasaulē un Latvijā tos lietotājus, kuri šobrīd izmanto vai nākotnē izmantos “Telegram” vai “Signal” lietotnes, arī Neatkarīgajā ir izveidojusi savu kanālu šajās ziņapmaiņas platformās. Neatkarīgās Rīta Avīzes kanāls šajās platformās ir atrodams pēc Neatkarīgās nosaukuma vai arī “Telegram” platformā šeit un “Signal” platformā šeit.

Neatkarīgā ik dienas šajos kanālos dalās ar pārbaudītu un ticamu informāciju, interesantāko, kas notiek Latvijā un pasaulē, intervijām, žurnālistu pētījumiem, lasāmgabaliem utt.

Drošība pirmajā vietā

Lietotnes “Telegram” funkcionalitāte ir daudz plašāka nekā vienkārša ziņapmaiņa. Tajā ir iestrādātas dažādas iespējas, kas apvieno saziņu, ziņapmaiņu un sociālo mediju elementus, tāpēc ļoti svarīgi ir drošības un konfidencialitātes jautājumi.

“Vissvarīgākais padoms varētu būt nodrošināt, lai jūs pilnīgi izprotat katras jūsu ierīcē instalētās lietotnes, tostarp “Telegram”, funkcionalitāti. Runājot par “Telegram”, būtu pareizāk to saukt par platformu, jo tās funkcijas ir daudz plašākas par vienkāršu ziņapmaiņu,” norāda “Kaspersky” vadītājs Baltijas valstīs Andis Šteinmanis. “Piemēram, “Telegram” ir redzami tuvumā esošie cilvēki (“People Nearby”). Tāpēc, kad jūs vai jūsu bērni lieto “Telegram”, jums ir jāsaprot, ka līdztekus ziņapmaiņas lietotnes funkcionalitātei tai ir iepazīšanās lietotņu un ziņojumu paneļu elementi, kuru lietotāji var brīvi paust jebkāda veida saturu, kas ir pieejams un redzams jums vai citiem. Lai gan lietotnes pašreizējā versija neļauj izslēgt šo grupu rādīšanu, tik un tā varat pielāgot “Telegram” iestatījumus, lai novērstu savas atrašanās vietas pārraidīšanu un kļūtu neredzams tuvējiem lietotājiem.”

Uzziņai

7 padomi, lai lietotni “Telegram” padarītu pēc iespējas privātāku un drošāku

  1. Izvēlieties lietotājvārdu un, kad tērzējat ar citiem, izmantojiet to īstā vārda vai arī sava tālruņa numura vietā.
  2. Aktivizējiet divpakāpju verifikāciju. Šis līdzeklis atrodas sadaļā “Settings” (iestatījumi) -> “Privacy and Security” (konfidencialitāte un drošība) -> “Two-step Verification” (divpakāpju verifikācija).
  3. Tērzējot ar citiem, apsveriet iespēju izmantot līdzekli “Secret Chats” (slepena tērzēšana). Tas nozīmē, ka jūsu tērzēšanām būs labāka šifrēšana - katra ziņa tiks šifrēta ar divām atslēgām, kas pieejamas tikai jums un adresātam.
  4. Kad tērzējat vai zvanāt citiem, izmantojiet virtuālā privātā tīkla savienojumu.
  5. Regulāri pārskatiet opciju “Active Sessions” (aktīvās sesijas), kas atrodas sadaļā “Settings” (iestatījumi) -> “Privacy and Security” (konfidencialitāte un drošība). Tas palīdz uzzināt, vai jūsu “Telegram” konts ir aktīvs kādā citā ierīcē, izņemot jūsējo. Ja pamanāt kaut ko nepazīstamu vai aizdomīgu, izbeidziet šīs sesijas un nomainiet “Two-step verification” (divpakāpju verifikācijas) paroli.
  6. Kad reģistrējaties “Telegram”, izmantojiet virtuālu, nevis savu īsto mobilā tālruņa numuru, lai maksimāli palielinātu konfidencialitātes integritāti. Raugieties, lai tas nav vienreizlietojams virtuālais numurs, citādi kāds tik un tā var nolaupīt jūsu kontu. Virtuālais numurs pieder jums, bet nav saistīts ar jūsu mobilo sakaru operatoru.
  7. Raugieties, lai jūsu informācija ir konfidenciāla jums ērtā mērā. Sadaļā “Settings” (iestatījumi) un pēc tam “Privacy and Security” (konfidencialitāte un drošība) varat regulēt atklātības līmeni.
  • Jūsu tālruņa numurs. Izvēlieties “Phone number” (tālruņa numurs) -> “Who can see my phone number?” (kas var redzēt manu tālruņa numuru). Pārslēdziet to uz “Nobody” (neviens). “Who can find me by my number?” (kas mani var atrast pēc mana numura) pārslēdziet uz “My Contacts” (manas kontaktpersonas).
  • Kas var redzēt jūsu aktivitāti. Pieskarieties “Last Seen & Online” (pēdējoreiz redzēts un tiešsaistē) un pārslēdziet uz “Nobody” (neviens).
  • Kas var redzēt jūsu profilu. Atveriet “Profile Photos” (profila fotogrāfijas) un izvēlieties “My Contacts” (manas kontaktpersonas).
  • Kas var skatīt jūsu kontu pēc pieskaršanās jūsu vārdam no jums pārsūtītā ziņojumā. Sadaļā “Who can add a link to my account when forwarding my messages?” (kas var pievienot saiti uz manu kontu, kad pārsūta manus ziņojumus) atlasiet “Forwarded Messages” (pārsūtītie ziņojumi) un izvēlieties “My Contacts” (manas kontaktpersonas).
  • Kas jums var piezvanīt. Pieskarieties “Calls” (zvani). Ja gribat saņemt zvanus no jebkura interneta lietotāja, kam ir jūsu lietotājvārds, izvēlieties “Everybody” (visi). Šeit ir svarīgs iestatījums. Kad mēs zvanām cits citam, parasti tas ir vienādranga savienojums. Tas nozīmē, ka zvans tiek izveidots tieši starp diviem vai vairākiem lietotājiem, neizmantojot “Telegram” serverus. Lai gan tas uzlabo sakaru kvalitāti, tomēr tiek izpausta lietotāja IP adrese. Lai uzlabotu iestatījuma “Peer-to-Peer” (vienādranga) drošību, izmantojiet opciju “My contacts” (manas kontaktpersonas).
  • Kas var jūs uzaicināt uz dažāda satura ziņojumu paneļiem. Piespiediet “Groups” (grupas). Ja negribat, lai kāds bez jūsu iepriekšējas piekrišanas var jūs pievienot nejauši izvēlētai grupai, izmantojiet opciju “My Contacts” (manas kontaktpersonas).
  • Kas var redzēt jūsu ziņojumus, skatoties jūsu viedtālruni. Izvēlieties “Passcode Lock” (bloķēšana ar piekļuves kodu) - aktivizējiet to, ja gribat līdz minimumam samazināt risku, ka kāds, kas paņem jūsu tālruni, var piekļūt jūsu ziņojumiem. Ja kods ir aktivizēts, “Telegram” to pieprasīs katru reizi, kad atverat lietotni, vai pirksta nospiedumu, ja aktivizēts.