ES līderi vizinās privātajās lidmašīnās pat uz klimata konferencēm

Lai gan vārdos Eiropas Savienības (ES) augstākās amatpersonas, kā arī Rietumu lielvalstu līderi nemitīgi deklarē savu dzelžaino apņemšanos varonīgi cīnīties pret klimata pārmaiņām, ko izraisot cilvēka radītie CO2 izmeši, savos ikdienas paradumos šie paši ļaudis ir vieni no kaitīgākajiem Zemei.
©Neatkarīgā

ES Padomes un Eiropas Komisijas prezidenti - Šarls Mišels un Urzula fon der Leiena - uz pērn novembrī notikušo ANO Klimata konferenci Ēģiptē devušies privātā reisā, liecina portāla “politico.eu” veiktais pētījums par ES amatpersonu “lidināšanās” paradumiem. Tas gan netraucēja Š. Mišelam, ierodoties Ēģiptes kūrortā Šarm-es-Šeihā, svinīgi paziņot: “Pie mūsu galvām ir pielikts klimata revolveris.” “Mēs dzīvojam laikā, kas ir paņemts uz kredīta,” viņš sacīja, piebilstot, ka “mēs esam un vienmēr būsim klimata rīcības čempioni!”.

“Politico.eu” savāktā informācija liecina, ka šis notikums nebūt nav unikāls ES Padomes prezidenta dzīvē. No 112 komandējumiem, kuros Š. Mišels devies no sava amata termiņa sākuma 2019. gadā līdz 2022. gada 31. decembrim, tikai 12 reizes viņš izmantojis parasto komerciālo reisu pakalpojumus. 72 reizes Š. Mišels ir lidojis privāti īrētā lidmašīnā (par ES nodokļu maksātāju naudu, protams), tostarp uz jau pieminēto Klimata samitu Ēģiptē, kā arī tādu pašu samitu Glāzgovā 2021. gada novembrī.

Saskaņā ar “politico.eu” iegūtajiem datiem, privāta lidmašīna var izdalīt līdz pat divām tonnām CO2 stundas lidojuma laikā. Tas nozīmē, ka kopā desmit gaisā pavadītajās stundās, lidojot no Briseles uz Šarm-eš-Šeihu un atpakaļ, Š. Mišels un U. fon der Leiena ir piedalījušies ap 20 tonnu CO2 emisiju “saražošanā”, kas ir daudzums, ko vidējais ES pilsonis rada apmēram trīs gadu laikā.

Saskaņā ar britu laikraksta “The Telegraph” informāciju, vidēja attāluma lidojums ar vidēju pasažieru skaitu privātā lidmašīnā vai arī tā sauktajā aviotaksometrā nozīmē vismaz 10 reizes lielāku izmešu daudzumu uz cilvēku nekā lidojums parastā komercreisā vai 150 reizes vairāk izmešu nekā brauciens vilcienā. Tas gan neesot traucējis, piemēram, tai pašai U. fon der Leienai privāti īrētā lidmašīnā regulāri lidināties starp Briseli un Parīzi, kā arī Briseli un Londonu, kas ir pusotras stundas brauciena attālumā ar ātrvilcienu. Reiz EK prezidente pārlidojusi pat no Budapeštas uz Vīni, kas ir apmēram 60 kilometru distance!

Ko no CO2 emisiju viedokļa nozīmē liela mēroga starptautiskas konferences, kurās klimata jautājuma iekļaušana darba kārtībā ir gandrīz vai standarts, rāda arī cita britu laikraksta “The Guardian” šī gada sākumā publicētais raksts par Pasaules ekonomikas foruma jeb t.s. Davosas foruma ietekmi uz vidi. Uz ikgadējo pasaules politisko un biznesa līderu tikšanos Davosā 2022. gada 22.-26. maijā izlidoja kopumā 1040 privātās vai privāti īrētās lidmašīnas, no attiecīgajām lidostām izlidojušo šo kategoriju lidmašīnu radīto CO2 daudzumu tajā nedēļā četrkāršojot. Nīderlandes vides konsultāciju firma “CE Delft” izkalkulēja, ka tās kopumā radīja tikpat daudz CO2 izmešu, cik 350 000 vieglo automašīnu tajā pašā periodā. Turklāt 53% no šiem ekskluzīvajiem lidojumiem bija īsāki par 750 kilometriem, bet 38% - pat īsāki par 500 kilometriem, kurus Rietumeiropā viegli un ātri var pārvarēt vilcienā vai automašīnā. Tas gan foruma dalībniekiem netraucēja no tribīnes dedzīgi pievērsties arī “klimata vēsts” sludināšanai.

Īpaši “The Guardian” savā rakstā kaunināja Lielbritānijas premjeru Riši Sunaku, kurš “savus klimata solījumus ir padarījis par apsmieklu” un, izšķiežot britu nodokļu maksātāju naudu, lidojis pat no Londonas uz Līdsu, kuras šķir ap 300 kilometru, turklāt to darījis Karalisko gaisa spēku lidmašīnā. Dauningstrīta uz to reaģēja, paziņojot, ka tas esot bijis “efektīvākais veids, kā premjeram ietaupīt laiku”.

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Whatsapp kanālā