IUB atļauj slēgt Latvijas vēsturē lielāko iepirkumu 3,7 miljardu vērtībā

Iepirkumu uzraudzības birojs 17. decembrī noraidījis Turcijas koncerna sūdzību un ļauj “Eiropas dzelzceļa līnijām”, proti, “Rail Baltica” Latvijas posma ieviesējam, slēgt līgumu.
©Pixabay

Vai ar šo sarežģījumi ap šo iepirkumu ir beigušies, tomēr nav skaidrs. Turcijas koncerna pārstāvji neslēpj savu apņemšanos vērsties gan Latvijas tiesā, gan Eiropas prokuratūrā, lai apstrīdētu konkursa rezultātus, norādot, ka viņi ir izslēgti no konkursa nevis vērtējot piedāvājumu, kas bija par vismaz pusmiljardu lētāks, bet gan atsaucoties uz slepenu Valsts drošības dienesta rekomendāciju, kura norādot uz potenciālu sankciju risku, kas Turcijas koncerna pārstāvju ieskatā ir pilnīgi ne ar ko nepamatots, spekulatīvs apgalvojums. Kā norādīja kāds ar Turcijas uzņēmumu saistīts Latvijas jurists, kurš nevēlējās atklāt savu vārdu, valsts augstākajām amatpersonām un VDD ir nosūtīti dokumenti uz daudziem simtiem lapaspušu, kas pierāda, ka jebkuras bažas par Turcijas uzņēmumu ir pilnīgi nepamatotas, īpaši, ja to salīdzina ar uzvarētāju un potenciālajiem sankciju riskiem tā sakarā.

Papildu sarežģījumus rada tas, ka Latvijas vēsturē lielākais būvniecības iepirkums ir noticis, pat neesot gatavam projektam, kas padarītu skaidru, kas tieši ir jābūvē. Grūti iztēloties labu saimnieku, kurš pasūtītu mājas būvniecību un jau nolīgtu cenu, par kuru māja tiks uzcelta, kamēr pats mājas projekts vēl nav gatavs. Nav, piemēram, ģeoloģijas, proti, nav zināms, kādi un cik dziļi purvi jāšķērso, kādu apjomu darbi tur, iespējams, jāveic. Šobrīd no visas lielās trases ir izprojektēts tikai neliels tā sauktais Ikšķiles posms, kuru būtu iespējams sākt būvēt, ja vien Latvija atšķirībā no Lietuvas un Igaunijas nebūtu pieņēmusi lēmumu visu trases būvniecību atdot vienās rokās, nevis sadalīt mazākos pasūtījumos, kas cita starpā būtiski samazinātu arī drošības riskus. Šādos apstākļos steiga un procedūra, ar kādu EDZL iepriekšējās valdības laikā ir virzījušas šo iepirkumu, rada augsni visdažādākajām spekulācijām un jau pašos pamatos ieliek laika bumbas nākotnes skandāliem un strīdiem ap šo projektu un tā izmaksām.

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Whatsapp kanālā