Uz distanču slēpošanas trasēm pagaidām rindā nav jāgaida

Piespiedu mājsēde, attālinātas mācības un darbs no mājām šogad vairāk nekā iepriekšējos gados rada vēlmi aktīvi baudīt ziemas priekus. Tā kā populārākās kalnu slēpošanas un snovošanas trases nemaz nevar vienlaikus uzņemt visus slēpotājgribētājus, šajās vietās apmeklētāju plūsmu regulē elektroniskas rindas. Uz distanču slēpošanu gan pagaidām rindā nav jāgaida.
16.01.2021. Ilze Šteinfelde
 
Rīgā un citur Latvijā šonedēļ tika atvērtas distanču slēpošanas trases, kurās kūņojas gan iesācēji, kuri uz slēpēm nostājušies pirmo reizi mūžā, gan arī šī sporta veida lietpratēji. Uzvaras parkā slēpošanas prieki jau baudāmi kopš nedēļas vidus ©Vladislavs Proškins/F64

Elektroniska pieteikšanās un gaidīšanas rinda populārākajos ziemas atpūtas kalnos nav kalnu īpašnieku kaprīze, bet gan dzīves nepieciešamība, jo slēpotgribētāju ir vairāk nekā populārākās atpūtas vietas var un drīkst uzņemt. Arī uz atrašanos svaigā gaisā attiecas Covid-19 noteiktās distancēšanās prasības: 2 cilvēki, 2 metri. Distanču slēpošanas trasēs līdz šim nav bijusi vajadzība veidot rindas, taču, spriežot pēc iedzīvotāju intereses, arī šajās trasēs, iespējams, nāksies sākt regulēt apmeklētāju plūsmu.

Rīgā uz slēpēm

Biķernieku trase

Rīgai ietinoties sniega segā, jau nedēļas vidū tika atklātas distanču slēpošanas trases Uzvaras laukumā, Lucavsalā, Biķerniekos. Sākot ar šodienu, sāk darboties arī distanču slēpošanas trase Purvciemā. Šīs trases vakaros tiek apgaismotas, kas nozīmē, ka ziemas priekus var baudīt arī vakaros, un mājsēdes nomocītie šo iespēju jau aktīvi izmanto.

Lucavsalā distanču slēpošanas aplis ir aptuveni 1,4 km garš, Purvciema - 1,8 km garš. Biķerniekos ir sagatavoti divi apļi: garais aplis ar nelielu reljefu ir 4,9 km garš, bet īsākais un līdzenākais aplis ir 2,3 km garš. Trase ir pietiekami plata, tādēļ vietas pietiek kā sportistiem, tā arī amatieriem un ģimenēm ar bērniem. Distanču trase katru dienu tiek līdzināta un uzlabota.

Tāpat kā iepriekšējos gados, distanču slēpošanas trases Rīgā ir bez maksas. Ierodoties tajās ar savu inventāru, ziemas priekus var baudīt par velti. Ja nav savu slēpju, zābaku un nūju, tad šo inventāru var iznomāt. Uzvaras parka, Lucavsalas un Purvciema trašu nomas punktos, slēpošanas komplekta (slēpes, zābaki, nūjas) noma uz vienu stundu bērniem un pensionāriem maksā 3 eiro, pieaugušajiem - 4,50 eiro neatkarīgi no nedēļas dienas. “Buru sports” nomas punkts, kas atrodas pie Biķernieku trases, piedāvā iznomāt slēpošanas komplektu no 4 līdz 18 eiro stundā. Cenas atšķiras atkarībā no nedēļas dienas un inventāra. Bērniem ar speciālām vajadzībām par slēpošanas inventāra lietošanu nav jāmaksā. Nomas punkti Uzvaras parkā, Lucavsalā un Purvciemā strādā no pulksten 10 līdz 21, Biķerniekos darba dienās no pulksten 11 līdz 21, sestdienās un svētdienās no pulksten 9 līdz 21.

Distanču slēpošanas inventāra* nomas cena, eiro/h

Trase

Pieaugušie

Pensionāri Bērni

Uzvaras parkā

4.50 3 3
Lucavsalā 4.50 3 3
Purvciemā 4.50 3 3
Biķerniekos

“Buru sports”

5-18 5-18 4-5**

*komplekts (slēpes, zābaki, nūjas)

**līdz 12 gadu vecumam,

**skolēniem skolēnu grupās 2,40-4,00 eiro/h,

**skolēniem ar īpašām vajadzībām slēpju noma ir bez maksas

Taču slēpot Rīga var arī citās vietās, kur nav izveidotas speciālas trases, bet ir pašu iebrauktas špūres, piemēram, Šmerļa, Imantas, Kleistu mežā. Tiesa, tad gan bez sava vai aizlienēta inventāra neiztikt.

Vairāk nekā 40 distanču slēpošanas trases

“Lauku ceļotājs” ir apkopojis informāciju par vairāk nekā 40 distanču slēpošanas vietām un trasēm visos Latvijas novados, piemēram, par iespēju slēpot pa lībiešu ciemiem Lībiešu krastā, Talsu pauguraini, Ogres Zilajiem kalniem, Mazsalacas apkārtni, Vanagkalnu. Slēpot var arī gar jūras malu, piemēram, pa Ķemeru nacionālā parka jūras krastu, kur vijas “Jūrtaka”. Arī Ozolniekos Mežparka teritorijā ir izveidoti divi slēpšanas loki - lielais loks 1,8 km garumā un mazais loks 0,7 km garumā. “Lauku ceļotāja” apkopotā informācija atrodama šeit.

“Lauku ceļotājs” gan brīdina, ka pirms doties uz konkrēto trasi, jānoskaidro, vai trases konkrētajā laikā ir sagatavotas un atvērtas. Maksas trasēm ir jāprecizē cenas un informācija par citiem pakalpojumiem, piemēram, inventāra īri, pieteikšanos.



Distanču slēpošana - dedzina taukus un mazina stresu

Pacientu biedrība “ParSirdi.lv” saskata vairākus ieguvumus, ko dod distanču slēpošana, proti, šī nodarbe ir lielisks veids, kas uzlabo kardiovaskulāro izturību un veselību kopumā, tāpēc tā ieteicama ne tikai profilaktiski, bet arī pacientiem, kas cieš no dažādām sirds un asinsvadu slimībām, aptaukošanās u. tml. Distanču slēpošana ir viens no populārākajiem un demokrātiskākajiem tautas sporta veidiem. Ar to var nodarboties jau no bērnības, turklāt tam nav arī vecuma ierobežojumu - katrs var izvēlēties savai fiziskajai sagatavotībai un pašsajūtai atbilstošu slodzi, trases garumu un slēpošanas ilgumu.

Distanču slēpošanas ieguvumi sirdij un veselībai:

• Tas ir brīnišķīgs aerobais treniņš, kas uzlabo kardiovaskulāro izturību un veselību kopumā - pareizi slēpojot, muskuļu grupas nav pārslogotas, tāpēc to var veikt ilgstoši. Regulāra aerobā slodze uzlabo sirds kapacitāti un stiprina sirds asinsvadus, mazina “sliktā” holesterīna uzkrāšanos un aterosklerozes veidošanos, tāpēc tā ieteicama ne tikai profilaktiski, bet arī pacientiem, kas cieš no dažādām sirds un asinsvadu slimībām, aptaukošanās u. tml.

• Tiek nodarbinātas teju 90% muskuļu grupu - gan ķermeņa augšdaļa (plecu josla, rokas), gan apakšdaļa (gurni, kājas), tāpat noslogoti tiek arī vēdera, muguras un sēžamvietas muskuļi. Tāpēc distanču slēpošana ir īpaši ieteicama sēdoša darba darītājiem.

• Nostiprina muskulatūru un uzlabo locītavu stāvokli, veicina līdzsvara izjūtu un kustību koordināciju.

• Stiprina imūnsistēmu un uzlabo fizisko sagatavotību, palīdz atjaunot spēkus pēc smagas darba nedēļas.

• Dedzina taukus - stundas laikā atkarībā no slēpošanas intensitātes var sadedzināt no 400 līdz 1200 kcal!

• Lielisks antistresa līdzeklis, kas dod iespēju no pilsētas kņadas pārcelties uz relaksējošu vidi - mežu vai parku un atslēgties no ikdienas rutīnas, baudīt dabas skatus, uzņemot bagātīgu skābekļa devu.

Avots: parsirdi.lv