Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Color Pasta – krāsaini un veselīgi

© Vladislavs Proškins/F64

2019. gads Arno Polītim nesis būtiskākās pārmaiņas viņa profesionālajā dzīvē – būtisku pieredzi ieguvis pavāra arodā, tagad ir piepulcējies jauno uzņēmēju saimei.

Uz šādu soli savā ziņā pamudināja viņa meita: reiz viņa izteikusi vēlmi vakariņās ēst pelmeņus, tomēr Arno nolēma pelmeņus pagatavot pats - ar astoņu gadu pieredzi pavāra darbā tas īpašas grūtības nesagādāja, turklāt mājās sen aizmirsta stāvēja pastas pagatavošanas mašīna. Maltīte apēsta gardu muti, un tad arī bija klikšķis - tur kaut kas ir; varbūt šis produkts ir jāiznes ārpus dzīvokļa sienām. Tā šā gada februārī tapa zīmols Color Pasta - svaiga, paštaisīta pasta.

Arno stāsta, ka pavāra darbs bijis grūti savienojams ar ģimenes dzīvi - garas darba stundas, nogurums, milzu slodze. Profesijas garoziņa bija vēl viens motivators, ka dzīvē ir kaut kas jāmaina.

Pēc, tā teikt, liktenīgajām vakariņām sākās eksperimenti virtuvē - kādas formas makaronus taisīt, kādas garšas, sulas vai biezeņus vēl var pievienot. Tā pagāja vairāki mēneši, līdz 10. jūnijā tapa arī uzņēmums, kas ražo ātri pagatavojamu un krāsainu svaigo pastu.

Uz jautājumu, kā tad īsti pareizi ir sacīt: makaroni vai pasta, Arno paskaidro, ka abas versijas ir pareizas, vismaz sarunvalodā Latvijā ar šiem vārdiem mēs saprotam vienu un to pašu. Ja pēta skrupulozāk, tad makaroni ir viens no pastas veidiem, skaidro Arno.

Vladislavs Proškins/F64

Atšķirības zīmes

Latvijā veikalos var nopirkt klasiskos kaltētos makaronus, bet Color Pasta produkcija atšķiras ar to, ka tā ir svaigā pasta, līdz ar to ātri pagatavojama. Tai ir pievienotas svaigu dārzeņu sulas un biezeņi. Produktiem nav pievienotas krāsvielas vai konservanti, taču, pateicoties burkāniem, bietēm, spinātiem un pētersīļiem, makaroni ir ieguvuši oranžu, violetu un zaļu nokrāsu. Arno atzīst - klienti nereti uz šo krāsainību skatās ar skepsi, jo domā, ka produkts satur krāsvielas, taču, kad Arno paskaidro, kā šīs krāsas iegūtas, cilvēks šo produktu jau uzlūko ar pavisam citām acīm. Krāsainībā uz šķīvja - tas var padarīt maltīti neierastāku, turklāt tā būs arī veselīga, jo pastām pievienotajās sulās, biezeņos ir daudz vitamīnu, minerālvielas, šķiedrvielas. Ikdienas steigā un aizņemtībā, kad laika pagatavot pilnvērtīgu maltīti visbiežāk nav, ērtā un ātrā pagatavošana cilvēkiem ir nozīmīgs faktors produkta izvēlē. Arno smej - ja bērnu neizdodas pierunāt apēst, piemēram, burkānu, krāsainie makaroni var kalpot kā alternatīva.

Sākotnēji tika radīti astoņi dažādi produkti, atsevišķas garšas un vairākas makaronu formas, taču Arno saprata, ka tirgū palaist uzreiz tik daudzveidīgu piedāvājumu jaunam uzņēmumam nebūs pa spēkam izmaksu dēļ. Jāsāk ar mazumiņu, un pie klientiem nonāca divi makaronu veidi: farfalle (tauriņi) un tagliatelle (lentītes).

100% uzņēmējs

Arno stāsta, ka pirmais solis pastas izveidē ir rūpīgi nomazgāt dārzeņus un attiecīgi no tiem izspiest sulu vai sataisīt biezeni. Tad masai pievieno miltus, un tad tā kādu laiku atpūšas ledusskapī. Tad talkā tiek ņemta pastas mašīna, citi darba instrumenti, lai taptu makaroni. Neiztiek arī bez roku darba, piemēram, lokot tauriņus. Viens kilograms tauriņu (tā salocīšana) aizņem aptuveni stundu. Nākamais posms - kaltēšana, tad produkcija pārceļas uz ledusskapi un tad jau nonāk iepakojumā. Arī veikalos tie tiek turēti ledusskapī, un arī pircējam tie jātur ledusskapī - produkts ir svaigs un dabīgs, tāpēc istabas temperatūrā tā realizācijas termiņš saruks ļoti strauji.

Šobrīd Arno ir 100% uzņēmējs, jo nekam citam profesionālā jomā neatliek laika. «Vai nu taisu makaronus, vai strādāju pie datora - saziņa ar grāmatvedi, iepakojuma ražotāju, veikaliem, daudz laika paņem aktivitātes sociālajos tīklos, jo tie ir neatsverami palīgi, kā par savu uzņēmumu, produkciju pavēstīt citiem. Ja uzņēmums nav internetā, tā nav vispār,» secina Arno.

Liels palīgs ir meita, kura nereti piepalīdz makaronu locīšanā, kā arī dzīvesbiedre, kas, būdams juriste, var konsultēt par līgumu sastādīšanu, slēgšanu.

Ieskrējiens veiksmīgs

Ar savu produkciju Arno sākotnēji piedalījās dažādos gadatirgos, taču pēc dalības izstādē Riga Food 2019 pavērās iespēja sadarbībai ar veikaliem. Arno stāsta, ka bijusi vēlme tikt mazumtirdzniecības milžu veikalos, taču samērā īsais produkta derīguma termiņš neatbilda veikalu vēlmēm. Šobrīd produkcija ir atrodama Ozolnieku Top veikalā, kā arī Top veikalā Rīgā, Tērbatas ielā, veikalā Iecēnu delikateses, kā arī internetā - svaigi.lv.

Arno secina, ka biznesa ieskrējiens ir bijis gana veiksmīgs. «Protams, gribētos, lai izvirzītie mērķi piepildītos ātrāk, taču realitātē tā nenotiek. Es eju maziem solīšiem pacietīgi uz priekšu. Pat ja gadās kāda ķibele, aizķeršanās, es to uztveru kā mācību, kas ļauj uzlabot savas zināšanas, ekspertīzi jomā un pašu produktu.»

Daudz ieceru

Tā kā Arno rosās pārtikas jomā, taujāju, vai nebija grūti iegūt visas vajadzīgas atļaujas, saskaņojumus darbības uzsākšanai. «Ļoti noderīga bija jau uzkrātā pieredze virtuvē pavāra darbā - pārzināju pamatprincipus, taču neskaidrību gadījumā vērsos Pārtikas un veterinārajā dienestā, kas bija atsaucīgi un sniedza konsultācijas nepieciešamo uzlabojumu veikšanā un atļauju iegūšanā,» atceras Arno. Uzsākot biznesu, finansiālie ieguldījumi nebija vajadzīgi lieli - tikai tik, lai iegādātos darba galdu, instrumentus un ledusskapi.

Domājot par nākamā gada prioritātēm, ir divi galvenie mērķi: no dzīvokļa ražotnes pārcelties uz īstu ražotni (ir uzsāktas sarunas ar vienu makaronu ražotni), kā arī izstrādāt jaunu iepakojumu, kas būtiski pagarinātu produkta realizācijas termiņu un samazinātu tā gala cenu plauktos. Protams, nepieciešams attīstīties un radīt ko jaunu, tāpēc ir arī ideja tirgū piedāvāt jaunu produktu - saldu, bet veselīgu našķi. Arī eksporta iespējas tiek izskatītas, tomēr pirms jauna iepakojuma izstrādes par to vēl pāragri runāt.