Dobeles Valsts ģimnāzija: mūsu mērķis ir izaudzināt līdzsvarotu un zinošu jauno cilvēku

Skola nesākas un nebeidzas ar obligāto mācību programmu – tā ir vieta, kur bērns kļūst par personību, tāpēc Dobeles Valsts ģimnāzija iniciē un atbalsta jauniešu vēlmi pašizteikties un attīstīties dažādos virzienos.
Dobeles Valsts ģimnāzija pirms dažiem gadiem ieguva jauno dabaszinātņu korpusu, kurā iekārtotas laboratorijas, kas ļauj jau ģimnāzijā veikt dažādus pētījumus un pamatīgi sagatavoties studijām, lai nākotnē iekļautos arī zinātnieku saimē ©Romāns KOKŠAROVS, F64 Photo Agency

“Award” - jauniešu pašizaugsmes veicinātājs

Jau 12 gadus Valsts izglītības satura centrs īsteno Edinburgas hercoga starptautisko jauniešu pašaudzināšanas programmu “Award”. Šīs programmas mērķis ir neformālās izglītības ietvarā sniegt iespēju ikvienam jaunietim vecumā no 14 līdz 24 gadiem attīstīt savu pašizaugsmi, daudzpusīgi sagatavojoties patstāvīgai dzīvei. Angļu valodas skolotāja, “Award” kustības vadītāja Dobeles Valsts ģimnāzijā Gita Ziemele Trubača skaidro: „”Dobeles Valsts ģimnāzija “Award” kustībā iekļāvās 2019. gadā. “Award” ietvarā jauniešiem ir iespēja izprast savu potenciālu - saprast, ko viņi spēj un ko vēlas, ko dara un ko var izdarīt vēl labāk. Mēs priecājamies par audzēkņiem, kuri izvēlas apgūt kādas prasmes, kas ir saistītas ar viņa nākotnes karjeras izvēli - tādējādi visas rīcības dod stiprāku pamatu pieaugušo dzīvei. Ne visi jaunieši ir gatavi daudz strādāt, lai sasniegtu kādu mērķi, tāpēc “Award” kustībā ir tikai paši motivētākie - tie, kuri mērķus ne tikai izvirza, bet tos arī soli pa solim piepilda. Šeit viss ir atkarīgs tikai no paša - no spējas sevi disciplinēt un piespiesties izdarīt visu līdz galam. “Award” ir starptautiska kustība, kurā pastāv iespēja arī īstenot piedzīvojuma ceļojumu ārzemēs, kā arī tikties ar vienaudžiem dažādās nometnēs.

Diemžēl līdz ar Covid-19 pandēmiju klātienes tikšanās un ceļošana ir liegta. Jāpiebilst, ka līdz ar pandēmiju “Award Latvia” kustība uz laiku ir apturēta, tāpēc tikšanās arī valsts ietvaros tuvākajā laikā nav ieplānota.”

Viens no “Award” kustības dalībniekiem ir Dobeles Valsts ģimnāzijas 10.b klases audzēknis Emīls Grants, kurš šogad ar labiem panākumiem piedalās ķīmijas, bioloģijas un matemātikas olimpiādē valsts mērogā. “Award” kustībā jaunietis ir iesaistījies kopš 2019. gada. Emīls stāsta: “”Award” kustība palīdz saprast paša vēlmes un formulēt nākotnes mērķus. Tas man ir iemācījis izstrādāt mērķu sasniegšanas stratēģiju, lai tie būtu ne tikai izvirzīti, bet arī tiktu sasniegti konkrētā termiņā un izmērāmā apjomā. Tiem nav jābūt milzīgiem mērķiem, bet gan sasniedzamiem pēc iepriekš izstrādāt plāna, piemēram, es gribēju sešu mēnešu laikā, trenējoties vienu stundu nedēļā, iemācīties bungu pavadījumu divām paša izvēlētām dziesmām. Mācoties no pašiem pamatiem, sākot ar bungu atpazīšanu un iegādi, līdz ritmiem un visam pārējam, esmu izpildījis izvirzīto mērķi. Jāpiebilst, ka, lai gan neeju mūzikas skolā, pašmācības ceļā nedaudz esmu apguvis arī ģitārspēli un ukuleli, bet šobrīd mācos klavierspēli. Patīk arī dziedāt un dejot - dziedu ģimnāzijas korī “Sadziedis” un zēnu ansamblī, kā arī dejoju tautas deju kolektīvā “Solis”. Vēl viens no “Award” ietvarā sasniegtajiem mērķiem saistās pedagoģiju - sasniegt pietiekamu zināšanu un prasmju līmeni, kas kā skolotāja palīgam ļautu pasniegt matemātikas stundas skolēniem, kuriem tik labi matemātikā neveicas. Šajā jomā “Award” kustībā esmu sasniedzis bronzas līmeni, tāpēc tālāk, sudraba līmenī attīstu savas spējas, lai varētu pasniegt arī ķīmiju.” Vaicāts, vai Emīls savu dzīvi saista ar mūziku vai pedagoģiju, jaunais cilvēks atbild: “Esmu nolēmis iestāties Paula Stradiņa universitātē un apgūt sirds ķirurga profesiju. Mācību priekšmeti, kurus padziļināti apgūstu, lai piedalītos olimpiādēs, un kuru pasniegšanu praktizēju brīvprātīgajā darbā kā skolotāja palīgs, man atvieglos apgūt ārsta profesiju. Paskaidrošu, ka sākumā gribēju iestāties inženierzinātņu mācību programmā, jo labi padodas arī matemātika, taču pēc pārdomām izvēlējos vides un veselības novirzienu. Mani klasesbiedri ir līdzīgi domājoši, un kopā varam diskutēt par ļoti dažādiem, tostarp medicīnas, jautājumiem.”

Emīls stāsta, ka ģimnāzijas skolotāji ir ļoti atsaucīgi, taču ar karotīti zināšanas mutē nelej - pašam nākas domāt un strādāt, un tikai tad, ja pašam nav izdevies atrast pareizo atbildi, uzvedina uz īstā ceļa. “Redzu, ka skolotājiem ļoti patīk, ja audzēkņi izrāda pastiprinātu interesi par kādu mācību priekšmetu. Papildus ģimnāzijas novirziena piedāvājumam padziļināti ķīmiju var apgūt Jauno ķīmiķu skolā, kurā šo priekšmetu mums pasniedz Latvijas Universitātes profesors. Tāpat ģimnāzijas skolotāji organizē papildu konsultācijas, it īpaši pirms mācību priekšmetu olimpiādēm. Liela pievienotā vērtība ir ģimnāzijas jaunais Dabaszinātņu korpuss, kurā iekārtotas arī dažādu mācību priekšmetu specializētās laboratorijas. Manuprāt, skola ir lieliski piemērota izglītības iegūšanai īpaši tiem, kuri savu nākotni plāno saistīt ar zinātni.”

Gita Ziemele-Trubača ir “Award” kustības vadītāja Dobeles Valsts ģimnāzijā. Viens no šīs kustības dalībniekiem ir Emīls Grants, kurš “Award” ietvarā pašmācības ceļā apgūst bungu spēli un pedagoģiju, lai kā skolotāja palīgs pasniegtu matemātiku un ķīmiju / Romāns KOKŠAROVS, F64 Photo Agency

Organizācija "Klubs "Māja" paver ceļu uz visu pasauli

Dobeles Valsts ģimnāzijas 11. klases skolniece Estere Upmale ir sociāli aktīva jauniete, kura darbojas skolas pašpārvaldē un organizācijā "Klubs "Māja". "Klubs "Māja", neformāli saukts arī par “Hausu”, ir vienīgā jaunatnes organizācija Latvijā, kuras mērķis ir informēt un izglītot jauniešus par Eiropas Savienību. Tā popularizē Eiropas vienotības ideju un Eiropas Savienības vērtības - demokrātiju, iecietību, toleranci un cilvēktiesību ievērošanu, tādējādi rosinot jauniešus nebūt vienaldzīgiem un pašiem iesaistīties savas un savas valsts nākotnes veidošanā. Organizācija "Klubs "Māja" ir arī starptautiskās organizācijas “Jaunie Eiropas federālisti” (JEF) pārstāvniecība Latvijā, kas dod iespēju dziļāk izprast, ko domā un dara jaunieši visā Eiropā. Estere stāsta: “Pēc Eiropas kluba vasaras apmācībām es un neliela domubiedru grupa, piesaistot skolotāju Aiju Prokopovu, Dobeles Valsts ģimnāzijā nodibinājām vienību 2020. gada rudenī. Savai vienībai esam devuši nosaukumu “Ej Eiropā”. Diemžēl Covid-19 pandēmija būtiski ir kavējusi kluba aktivitātes, taču esam raduši iespēju piedalīties organizācijas "Klubs "Māja" valdes un padomes vēlēšanās, manā vadībā esam realizējuši projektu “Labbūtības ceļakarte”. Savukārt šobrīd akcentējam mazo pasākumu organizēšanu, kas saliedētu mūsu biedrus un popularizētu kluba darbību citiem ģimnāzijas audzēkņiem, jo dalība šajā klubā paver plašākas iespējas ne tikai šeit, bet arī pasaulē. Iesaistoties ģimnāzijas dibinātajā klubā, jaunietis automātiski kļūst par lielā organizācijas "Klubs "Māja" biedru, kas atver ceļu uz starptautisko vidi. Piemēram, tiek piedāvāta iespēja doties uz Jauno Eiropas federālistu komitejām vai darboties ANO jauniešu delegātu programmā. Tie ir tikai daži piemēri, kas raksturo šīs organizācijas vērienu. Pati nesen biju Igaunijā, kur apguvu dažādu socioloģisko pētījumu metodoloģiju un praktisko izmantojumu, ko turpmāk varēšu izmantot kluba tālākai attīstībai.”

Estere ir labi apguvusi pašdisciplīnas prasmes, tāpēc aktīvā darbošanās sabiedriskajā dzīvē viņai netraucē ar labiem rezultātiem apgūt arī vidusskolas programmas mācību vielu izvēlētajā kultūras un mākslas novirzienā, kurā galvenie akcenti ir likti uz valodu prasmēm un mākslām. Estere atzīst: “Pateicoties sabiedriskajām aktivitātēm, esmu sapratusi, ka man tuvākas ir sociālās zinātnes, tostarp tiesības, starptautiskās attiecības, diplomātija. Iespējams, ka turpmāko izglītību saistīšu ar iepriekšminētajām jomām. Zināmā mērā jau šobrīd veidoju savu nākotnes karjeru, jo Latvijas mēroga organizācijā "Klubs "Māja" esmu ievēlēta par atbildīgo sekretāri, aktīvi strādāju sociālo tīklu satura veidošanā, iesaistos brīvprātīgajā darbā. Manuprāt, dalība brīvprātīgajā darbā un dažādos sabiedriskajos procesos ir laba pašizaugsmes iespēja - tā var pārliecināties, vai iepriekš izvēlētā nākotnes profesija un darbības virziens ir man piemērots. Iemācos arī dažādas ļoti praktiskas lietas, tostarp rakstīt projektus, kārtot dokumentāciju, veidot mājaslapas, uzstāties auditorijai. Tās ir prasmes, kas būs vajadzīgas visu turpmāko dzīvi.”

“Pateicoties sabiedriskajām aktivitātēm, esmu sapratusi, ka man tuvākas ir sociālās zinātnes, tostarp tiesības, starptautiskās attiecības, diplomātija,” vēsta Estere Upmale / Romāns KOKŠAROVS, F64 Photo Agency

Sasniegumi olimpiādēs ir objektīvs skolas novērtējums

Runājot par Emīlu, Esteri un citiem ģimnāzistiem, direktores vietniece audzināšanas darbā Kristīne Pakule skaidro: “Mūsu mērķis ir izaudzināt daudzpusīgus jauniešus, tāpēc piedāvājam viņiem attīstības iespējas ļoti dažādās jomās, sabalansējot akadēmisko zināšanu apguvi ar sporta un kultūras aktivitātēm. Paši jaunieši atzīst, ka darbošanās dažādos pulciņos un projektos ir ļoti noderīga, jo tas palīdz izaugt par līdzsvarotu personību ar plašu redzes lauku.

Audzēkņu daudzpusību un apgūto akadēmisko zināšanu līmeni vislabāk raksturo dažādās olimpiādēs iegūtie mūsu audzēkņu rezultāti, piemēram, uz valsts mēroga olimpiādēm III posmā tika uzaicināti 23 skolēni 9 mācību priekšmetos. Šobrīd ir notikušas pavisam 12 priekšmetu olimpiādes, kurās mūsu audzēkņi ir ieņēmuši šādas vietas:

Dati uz 22.03.2022. Informāciju sagatavoja DVĢ dir.vietn. Aija Jakovļeva

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Whatsapp kanālā