Ventspilī daudzveidīgas STEM jomas iepazīšanas iespējas

Inženierzinātņu, informācijas tehnoloģiju speciālisti darba tirgū ir ļoti pieprasīti, bet joprojām piedāvājums nespēj aizpildīt brīvās vakances. Noturīga interese par STEM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātne, matemātika) jomu nerodas vienā dienā, tāpēc, lai piesaistītu jaunos prātus šai nozarei, STEM pasauli bērniem un jauniešiem viņiem saistošā veidā jāļauj iepazīt jau skolas laikā. Un tad arī būs motivēti studenti, pēcāk – zinoši speciālisti, pārliecināta Ventspils Augstskola (VeA), kura sadarbībā ar Ventspils Izglītības pārvaldi sarūpējusi daudzveidīgu un kvalitatīvu piedāvājumu eksaktā bloka izzināšanai gan skolēniem un viņu pedagogiem, gan studentiem, apliecinot – zināt eksaktās zinātnes ir mūsdienīgi, moderni un noderīgi.
Skolu vadības pārstāvji iepazīst Ventspils Augstskolas laboratorijas un radioastronomijas centru ©Publicitātes foto

Trīs sadarbības virzieni

“Ventspils Augstskola aktīvi iesaistās STEM jomas popularizēšanā, jo saprotam, ka interese par to jāsāk radīt laikus,” norāda Ventspils Augstskolas rektors Kārlis Krēsliņš. Ventspils Augstskolas studiju prorektore Una Libkovska papildina: “Mums ar Ventspils Izglītības pārvaldi ir izveidota sadarbība trīs lielos virzienos: jauniešu intereses radīšana, sadarbība ar skolotājiem un atbalsta sniegšana viņiem, kā arī satura izveide un salāgošana STEM jomas priekšmetos. Esam radījuši ekosistēmu skolēnu un jauniešu izglītošanā STEM jomā ar mērķi soli pa solim viņus sagatavot darba tirgum, kur tehnoloģiju zināšanas ir vajadzīgas jebkurā darbības jomā.”

Klubs zinātkārajiem

Attiecībā uz jauniešu intereses radīšanu Ventspils Augstskola izveidojusi STEM klubu, kas ir vieta, kur padziļinātāk iepazīt tehnoloģijas. Klubā var apgūt elektronikas, robotikas un 3D printēšanas pamatus un, praktiski pašam darbojoties, nostiprināt zināšanas matemātikā, fizikā programmēšanā. Kluba auditorija ir 8.-12. klases skolēni. “Klubs aptver visus Kurzemes ieinteresētos jauniešus,” piebilst augstskolas rektors.

“Ventspils Augstskolai ir gan kvalitatīvs materiāltehniskais nodrošinājums, gan pasniedzēji, kas STEM klubā pilda mentoru funkcijas - palīdz jauniešiem īstenot dažādus viņu iecerētos tehniskos projektus,” skaidro VeA studiju programmas “Elektronikas inženierija” direktors, STEM kluba vadītājs Jānis Šate.

Jauniešu auditorijai noteikti būs saistošs arī Ventspils Augstskolas jaunais piedāvājums - tā zinātnes centra “VIZIUM” telpās vērusi vaļā Jauno dabaszinātņu pētnieku centru, kur tiks gūta izpratne par satelīttehnoloģijām un kosmosa zinātni. Ventspils Starptautiskā radioastronomijas centra direktors Aleksejs Klokovs stāsta, ka šobrīd tiek īstenota vasaras programma, piedāvājot 11 nodarbības, bet septembrī interesentus gaidīs pamatprogramma, aptverot 30 nodarbību ciklu, ļaujot ielūkoties aizraujošajā kosmosa pasaulē. Nodarbības notiks gan “VIZIUM” telpās, gan augstskolā, Ventspils Jaunrades namā (tur pieejama observatorija un planetārijs), gan radioastronomijas centrā Irbenē. Tiks piedāvātas arī vienas dienas kosmiskās tūres Ventspilī.

Kopā aizpilda zināšanu robus

Ar vidusskolas diplomu kabatā visi interesenti savas zināšanas un iemaņas STEM jomā var nostiprināt Ventspils Augstskolas Informācijas tehnoloģiju fakultātē, kur iespējams apgūt gan pirmā līmeņa augstākas izglītības studiju programmu “Programmēšanas speciālists”, gan kādu no četrām bakalaura studiju programmām - “Datorzinātnes”, “Elektronikas inženierija”, “Kuģu navigācijas elektronika” vai “Viedās tehnoloģijas un mehatronika”. Tāpat ir iespēja datorzinātnes un elektroniku studēt maģistrantūrā.

Ventspils Augstskolas rektors Kārlis Krēsliņš gan norāda - ar daudziem pirmkursniekiem ir daudz jāstrādā individuāli, lai aizpildītu viņu zināšanu robus matemātikā un fizikā. “Latvijā ir ļoti mazs fizikas eksāmenu kārtotāju skaits, bet, piemēram, mūsu programmā “Elektronikas inženierija” bez stabilām pamatzināšanām fizikā neiztikt. Tāpēc nodrošinām individuālas konsultācijas. Arī matemātikas zināšanu līmenis ir ļoti dažāds. Kam nepieciešama palīdzība, tam arī to sniedzam,” uzsver K. Krēsliņš.

Atbalsts pedagogiem

“Tāpēc ir būtiski skolām un augstskolai salāgot saturu, lai augstskola zinātu, kāds sagatavotības līmenis būs mūsu topošajiem studentiem, un arī pats jaunietis būtu drošs par savu zināšanu pakāpi. Visa Latvija pāriet uz kompetencēs balstītām mācībām, un arī mūsu Informācijas tehnoloģiju fakultātes dekāns Vairis Caune ir iesaistījies darba grupā “Skola2030”, lai radītu mūsdienām visatbilstošāko IT jomas saturu,” informē U. Libkovska.

Ventspils Augstskola jaunajām pārmaiņām palīdz sagatavoties arī skolu pedagogiem. “Pie mums uz praktiskajām laboratorijām nāk matemātikas, fizikas, IT skolotāji, lai šīs savas jaunās zināšanas aiznestu skolēniem un būtu pārliecināti jaunā satura pasniegšanā,” norāda U. Libkovska. Interesi par šādām apmācībām izradījuši arī Talsu, Kuldīgas un Ventspils novadu skolotāji, un arī viņiem apmācības tiks nodrošinātas. “Laboratorijās ir augsta līmeņa aprīkojums, un tajās skolotāji pilda dažādus laboratorijas darbus, lai pēc tam jaunās iemaņas salāgotu ar mācību stundu saturu,” teic J. Šate.

Jauniešiem saistošas nodarbības, ekskursijas

Ventspils 2. pamatskolas direktores vietniece mācību darbā Lita Bērziņa atzīst - tieši šīs praktiskās nodarbības, ekskursijas spēj atvērt jaunieti jaunām zināšanām. “Piemēram, kad viesojāmies Irbenē, skolēnu interese par radioteleskopu bija ļoti liela - viņi pētīja, jautāja. Turklāt šādā ekskursijā tika gan apgūtas dabaszinātnes, fizika un vēsture vienlaikus,” atceras L. Bērziņa.

Ventspils Izglītības pārvaldes vadītājas vietniece Jana Bakanauska ir gandarīta par veiksmīgo sadarbību ar VeA. “Mūsu piedāvātās idejas, vispirms uzklausot skolotāju vajadzības, mēdz būt ambiciozas, bet augstskola allaž atrod veidus, kā tās realizēt. Un visi darba augļi iepriekš rakstā pieminēti.”

***Pielikums Neatkarīgā Ventspilī veidots no apmaksātām publikācijām.

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Whatsapp kanālā