Pirmais Daugavpilī ražotais tramvajs jau drīzumā kursēs pilsētas ielās

Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca (DLRR) sadarbībā ar Čehijas kompāniju "Pragoimex" realizē jaunu izmēģinājuma projektu – tramvaju būvi Daugavpilī. Kāpēc gan Latvijai tramvaji par dārgu naudu jāpērk Čehijā, ja tos var ražot tepat Latvijā, tādējādi dodot ieguldījumu valsts tautsaimniecības attīstībā un radot jaunas darba vietas vietējiem iedzīvotājiem.
©Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

Tramvajs savai pilsētai

DLRR Komercprojektu nodaļas vadītājs Sergejs Gladkovs stāsta, ka trešdaļa darbu jau paveikta un pirmajam tramvajam vajadzētu būt gatavam augustā, lai jau šajā rudenī tas dotos izmēģinājuma braucienā pa Daugavpils ielām.

DLRR, pieaugot lokomotīvju remonta pasūtījumiem no ES valstīm, plānots papildus pieņemt darbā 100-150 darbinieku. Jāpiebilst, ka patlaban 25% rūpnīcas darbinieku ir no Ukrainas / Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

Latvijas mediji jau ziņoja, ka 2022. gada 29. septembrī DLRR ar AS "Daugavpils satiksme" ir noslēgts līgums par četru četrasu tramvaju vagonu piegādi par kopējo summu 7,4 miljoni eiro. Uzņēmums tos izgatavos savā rūpnīcā un plāno attīstīt tramvaju ražošanu vidēju un mazu pilsētu segmentam.

Lai sagatavotos jauno tramvaju ražošanai Daugavpilī, četri speciālisti no Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas nedēļu bija Čehijā, uzņēmumā "Pragoimex", lai praktizētos vagonu karkasa veidošanā un logu aplīmēšanā. Turpmāk šīs darbības, kā arī tramvaja salona pilnīgu aprīkošanu veiks Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcā / Publicitātes foto

Publicitātes foto

Lai sagatavotos jauno tramvaju ražošanai Daugavpilī, četri speciālisti no Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas nedēļu strādāja Čehijā, uzņēmumā "Pragoimex". Viņi praktizējās vagonu karkasa veidošanā un logu aplīmēšanā.

Turpmāk šīs darbības, kā arī tramvaja salona pilnīgu aprīkošanu veiks Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcā. "Tas būs kā "Škoda" tramvajs, tikai lētāks," skaidro S. Gladkovs, piebilstot, ka jaunajos tramvajos tiks izmantoti vadības bloki, kas ražoti "Škoda".

"Nauda paliks mūsu valstī, kas ir ļoti svarīgi, un mēs dosim savu ieguldījumu Latvijas sabiedriskā transporta attīstībā, kā arī nākotnē ES pilsētu infrastruktūras attīstībā - perspektīvas mums ir lielas," piebilst DLRR Komercnodaļas vadītāja Olga Piļščikova.

Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca dibināta 1866. gadā kā galvenā tvaika lokomotīvju remonta rūpnīca. Rūpnīcas teritorijā vēl ir saglabājušās dažas no sarkaniem ķieģeļiem būvētās ēkas no tā laika. 1965. gadā uzņēmums piedzīvoja rekonstrukciju, kas ļāva nodrošināt dīzeļlokomotīvju kapitālo remontu. Kopš 2014. gada DLRR piesaistījusi vairāk nekā septiņu miljonu eiro investīcijas ar mērķi attīstīt darbības apjomus / Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

Krīze uzņēmumam nākusi par labu

"Papildus lokomotīvju remontam gribējām izmēģināt ko jaunu, tāpēc sāksim ražot tramvajus. Esam secinājuši, ka ar karu Ukrainā saistītā ekonomiskā krīze mūsu uzņēmumu ir ietekmējusi pozitīvi, jo pieaugusi sadarbība ar vagonu būvētājiem no Eiropas Savienības (ES). Liels tirgus atvēries sadarbībai ar Ungāriju un Poliju," stāsta S. Gladkovs.

Lai varētu sākt jauno tramvaju ražošanu, DLRR izveidota no lokomotīvju remonta atdalīta struktūrvienība - vienā no tramvaju depo telpām ierīkots jaunais tramvaju cehs, un iepirkti jauni darba instrumenti. Cehā pilnībā nomainīts grīdas segums, iekārtota noliktava instrumentiem un sadzīves telpa darbiniekiem. "Vienu tramvaja vagonu var samontēt sešu nedēļu laikā, un tas ir ātrāk nekā lokomotīvi," skaidro S. Gladkovs / Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

DLRR pamatdarbības joma joprojām ir lokomotīvju remonts. Dīzeļlokomotīvju remonta cehā remontē lokomotīves gan no ES, gan Vidusāzijas valstīm. Pašlaik tur remontē dīzeļlokomotīves no Vācijas, Polijas, Ungārijas, Gruzijas, Ukrainas, tiek gaidītas lokomotīves no Azerbaidžānas.

DLRR, pieaugot lokomotīvju remonta pasūtījumiem no ES valstīm, plānots papildus pieņemt darbā 100-150 darbinieku. Jāpiebilst, ka patlaban 25% rūpnīcas darbinieku ir no Ukrainas.

DLRR dīzeļlokomotīvju remonta cehā remontē lokomotīves gan no ES, gan Vidusāzijas valstīm. Pašlaik tur remontē dīzeļlokomotīves no Polijas, Ungārijas, Gruzijas, Ukrainas, tiek gaidītas lokomotīves no Azerbaidžānas / Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

Rūpnīca nepārtraukti attīstās

Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca dibināta 1866. gadā kā galvenā tvaika lokomotīvju remonta rūpnīca. Rūpnīcas teritorijā vēl ir saglabājušās dažas no sarkaniem ķieģeļiem būvētās ēkas no tā laika. 1959. gadā sākās rūpnīcas rekonstrukcija, lai varētu remontēt dīzeļlokomotīves. 1965. gadā uzņēmums piedzīvoja rekonstrukciju, kas ļāva nodrošināt dīzeļlokomotīvju kapitālo remontu. 1994. gadā tā tika reorganizēta kā valsts akciju sabiedrība, bet 1998. gadā privatizēta.

"Nauda paliks mūsu valstī, kas ir ļoti svarīgi, un mēs dosim savu ieguldījumu Latvijas sabiedriskā transporta attīstībā, kā arī nākotnē ES pilsētu infrastruktūras attīstībā - perspektīvas ir lielas," piebilst DLRR Komercnodaļas vadītāja Olga Piļščikova / Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

DLRR pašreizējie īpašnieki ir Igaunijas dzelzceļa uzņēmumi AS “Skinest Rail” (53,99%) un “OÜ Lokomotiiv Investeeringuud” (46,01%), kuru patiesais labuma guvējs ir Igaunijas uzņēmējs Oļegs Osinovskis.

Kopš 2014. gada DLRR piesaistījusi vairāk nekā septiņu miljonu eiro investīcijas ar mērķi attīstīt darbības apjomus. Pēdējo trīs gadu laikā DLRR apgrozījums bija vidēji 37,7 miljoni eiro, bet valstij nomaksātie nodokļi kopā veido gandrīz deviņus miljonus eiro.

Kad remontējamās lokomotīves nonāk DLRR, tās tiek izjauktas pa atsevišķām detaļām līdz pat apšuvumam, tad remontētas un atkal liktas kopā, strādniekiem ik pa laikam ieskatoties rasējumos / Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

Rūpnīca nodarbojas ar dzelzceļa ritošā sastāva kapitālo remontu un modernizāciju, kā arī piedāvā metālapstrādes pakalpojumus. Tas ir lielākais šāda profila uzņēmums Baltijas valstīs. Uzņēmums remontē, veic apkopi un modernizē dīzeļlokomotīves (kravas un pasažieru vilcienu, manevru), pasažieru dīzeļvilcienus, kā arī citas dzelzceļa ritošā sastāva iekārtas. DLRR arī izgatavo dažādas detaļas un metāla konstrukcijas, kā arī sniedz metālapstrādes pakalpojumus.

Kad no lokomotīves vajag izcelt kādu smagāku detaļu, cehā tiek iedarbināts vadības bloks un darbiniekiem palīgā nāk celtnis / Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

Lielu daļu teritorijas aizņem sliežu ceļi, piebrauktuves, noliktavas. Uzņēmums ir unikāls ar to, ka visas lokomotīvju remonta operācijas veic uz vietas, jo citur Eiropā uzņēmumi ir specializēti.

DLRR teritorija aizņem 25 hektārus - vienu kilometru garumā un puskilometru platumā. Rūpnīcā kopā ar vadību šobrīd strādā 580 darbinieku. "Vēl mums vajadzētu pieņemt darbā 150 atslēdznieku," atzīst S. Gladkovs.

Dīzeļmotoru remonta cehā remontē lokomotīvju dīzeļmotorus. Kad motors salabots, to atsevišķā telpā vēl testē, izmēģina / Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

Grūti iedomāties, ka šī koši zilā lokomotīve pirms tam bija veca un sarūsējusi. Pēc kapitālā remonta tā izskatās gluži kā jauna / Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

DLRR teritorija aizņem 25 hektārus - vienu kilometru garumā un puskilometru platumā. Rūpnīcā kopā ar vadību šobrīd strādā 580 darbinieku / Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

DRLL izgatavo un atjauno arī vilcienu riteņus. Tos klienti var pasūtīt atsevišķi / Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Whatsapp kanālā