Princis Harijs tiesā liecina pret britu tabloīdiem

Londonas Augstajā tiesā otrdien vairāk nekā piecu stundu garumā liecības sniedza un uz jautājumiem atbildēja princis Harijs. Atbildētāji šajā viņa iniciētajā prāvā ir mediju grupa “Mirror Group Newspapers” (“MGN”), un Harijs apgalvo, ka tās īpašumā esošie tabloīdi gadiem ilgi izmantojuši nelikumīgas informācijas vākšanas metodes, lai publicētu viņu nomelnojošus rakstus. Liecību sniegšana turpināsies šodien, bet pati prāva ilgs vēl vairākas nedēļas.
Princis Harijs ierodas Londonas tiesā, lai sniegtu liecības pret britu tabloīdiem, kas izmantojuši nelikumīgas metodes informācijas iegūšanai.  ©ZUMA Press/Scanpix

38 gadus vecais Saseksas hercogs Harijs uz tiesas sēdi ieradies no Kalifornijas, kur kopš 2020. gada dzīvo kopā ar ģimeni, atgādina “Reuters”. Lai gan no karaļnama Harijs ir distancējies, viņš kļuvis par beidzamajos 130 gados pirmo augsta ranga britu karaliskās ģimenes pārstāvi, kurš liecina tiesā. Princis uzsvēris, ka doma par tabloīdu sūdzēšanu tiesā viņam radusies jau pirms vairāk nekā desmit gadiem, kad kļuva zināms par nelikumīgajiem paņēmieniem (telefona sarunu noklausīšanās, balss pastkastīšu uzlaušana, nelegāla izsekošana), ko tabloīdi izmanto, lai varētu publicēt sensacionālus rakstus. Taču tolaik pret to iebildusi Bakingemas pils, un rīkoties tā, kā viņš uzskata par pareizāku, Harijs varējis vien pēc tam, kad atteicies no karaliskās ģimenes pārstāvja pienākumu pildīšanas.

Interesanti, ka tiesas zālē viņš sākumā uzrunāts kā “Jūsu karaliskā augstība”, tomēr pats Harijs uzstājis, lai viņu saucot vienkārši par “princi Hariju”. Karaļa Čārlza III jaunākā dēla liecības bijušas ļoti emocionālas - viņš stāstījis par nemitīgo vajāšanu, ko izjutis no tabloīdu puses, uzsverot, ka to publikācijas uztvēris ļoti sāpīgi, un tieši tabloīdi vainojami pie tā, ka Harija pusaudža gadi tikuši neglābjami sabojāti. Viņš zaudējis draugus, bijis spiests aizvien vairāk noslēgties. “MGN” piederošajos laikrakstos “Daily Mirror”, “Sunday Mirror” un “Sunday People” laikā no 1996. līdz 2011. gadam esot publicēti vairāk nekā 150 raksti, kuros izmantoto informāciju tabloīdi pēc Harija pārliecības ieguvuši nelikumīgā ceļā, vēsta “BBC”. Tiesa ir koncentrējusies uz 33 paša Harija izvēlētu publikāciju izskatīšanu.

Neraugoties uz visām piesauktajām pārestībām, Harija liecībās pietrūcis konkrētības. Uz to nav kavējies vērst uzmanību “MGN” pārstāvošais jurists Endrū Grīns. Viņš kā piemērus minējis vairākas publikācijas, norādot, ka tajās esošā informācija jau iepriekš bija zināma publiski. Vienā gadījumā ziņa bija balstīta uz Bakingemas pils paziņojumu, citos uz ziņu aģentūru vēstīto. Grīns arī norādījis, ka daudz informācijas tabloīdi smēlušies no anonīmiem avotiem Bakingemas pilī, taču žurnālistiem tas ir pilnīgi pašsaprotams ziņu ieguves veids, kurā nav nekā nelikumīga. Grīns atzinis, ka atsevišķos gadījumos tabloīdu žurnālisti patiešām nelikumīgi piekļuvuši svešām telefona sarunām, taču visi šie jautājumi jau iepriekš skatīti tiesās, un 2015. gadā “MGN” ne tikai publiski atvainojās cietušajiem, bet arī izmaksāja viņiem kopā 100 miljonu sterliņu mārciņu lielu kompensāciju. Un, kas būtiski - tiesa toreiz nekonstatēja, ka arī princis Harijs būtu bijis starp šiem cietušajiem.