Taksistiem Tallinā joprojām problēmas ar valsts valodas zināšanām

Gan Igaunijas Valodas kolēģija (“Keeleamet”), gan Tallinas municipālā policija atzīst, ka diezgan bieži nākas saskarties ar situāciju, kad taksometru vadītāji, kuri izmanto “Bolt” un citas līdzīgas platformas, pat nesaprot igauņu valodu, nerunājot nemaz par to, ka pasažieriem kaut ko varētu paskaidrot igauniski, vēsta mūsu kaimiņvalsts sabiedriskais medijs “ERR”.
Igaunijas iedzīvotājiem joprojām jārēķinās ar to, ka taksometra vadītājs var nezināt valsts valodu. ©Postimees/Scanpix

Pašlaik likumu nepilnību dēļ šāda veida pakalpojumu sniedzēji (runa ir arī par kurjeriem), kuri formāli reģistrēti kā pašnodarbinātie, atrodas tā sauktajā pelēkajā zonā. No vienas puses būtu pašsaprotami, ka cilvēkiem, kuri strādā ar klientiem Igaunijā, būtu jāzina valsts valoda, no otras - neviens likums to skaidri nepieprasa. “ERR” atgādina, ka iepriekšējā Igaunijas valdība, kas savas pilnvaras nolika šā gada pavasarī, bija ķērusies pie attiecīga likuma izstrādāšanas, taču koalīcijas partneru domstarpību dēļ darbs iestrēdzis.

Nedz jaunās valdības programma, nedz koalīcijas vienošanās īpaši neuzsver šī jautājuma sakārtošanu. Tomēr Izglītības ministrijas valodas politikas departamenta vadošā eksperte Katlina Keverika intervijā “ERR” atzinusi, ka problēma eksistē, un ministrijas dzīlēs pašlaik tiekot gatavoti apjomīgi grozījumi visos likumos, kas attiecas uz valsts valodas lietošanu. Viņa gan uzsvērusi, ka šis process nav un nevar būt ātrs, jo ministrija vēlas izprast ikvienas iesaistītās nozares pārstāvju viedokli un ņemt vērā šos argumentus.

Citās domās ir Valodas kolēģijas ģenerāldirektors Ilmars Tomusks, kurš uzskata, ka pilnīgi pietiktu ar izmaiņām vienā likumā. “Manā uztverē vienīgais risinājums būtu šāds - prasībai, lai taksometru vadītāji zinātu igauņu valodu, jābūt noteiktai likumā par sabiedrisko transportu. Un tajā ir skaidri jānorāda, ka atļauja sniegt taksometra vadītāja pakalpojumus tiek piešķirta tikai tām personām, kuras apliecinājušas valsts valodas zināšanas,” viņš sacījis sarunā ar “ERR”. Tomusks piebildis, ka reizēm nav iespējams komunicēt ar taksometra vadītājiem arī tajās svešvalodās, ko vismaz daļa igauņu pārvalda - angļu vai krievu. “Jā, mēs saņemam sūdzības, ka patiešām ir arī tādi taksometru vadītāji, kuri nerunā nevienā no mūsu kultūrtelpā sastopamajām valodām. Daži pat nemākot īsti rīkoties ar navigācijas sistēmu, jo nepārzina latīņu alfabētu,” viņš sacījis.

Valodas kolēģijas vadītāja sacīto spilgti apliecina kāds incidents, par ko jūlijā ziņoja Igaunijas plašsaziņas līdzekļi. Toreiz kādu “Bolt” taksometra vadītāju turēja aizdomās par seksuālu uzmācību, jo viņš savā taksometrā esot mēģinājis ievilkt nepilngadīgu meiteni. Policijas veiktajā izmeklēšanā gan noskaidroja, ka noticis pārpratums - taksometra šoferis bija atbraucis pēc izsaukuma un noturējis meiteni par savu klienti. Diemžēl paskaidrot to viņai taksists nav spējis ne igauņu, ne angļu, ne krievu valodās, tādēļ centies izlīdzēties ar žestiem, bet tad mēģinājis pats sēdināt meiteni automašīnā.

“Bolt” pārstāvis Oskars Roms gan uzsvēris, ka šādi gadījumi esot ārkārtīgi reti. Mēneša laikā par taksometru vadītājiem tiek iesniegts kāds desmits sūdzību, kas ir “piliens okeānā” salīdzinājumā ar simtiem tūkstošiem veikto braucienu. Jāpiebilst gan, ka klienti bieži vien savu sašutumu pauž interneta sociālajos tīklos, un, izgāzuši dusmas, ar oficiālu sūdzību iesniegšanu nemaz nevēlas nodarboties. Roms arī piebildis, ka nepārtraukti tiek uzlabota “Bolt” lietotne, un ar tās starpniecību, kurai ir arī tulkošanas funkcijas, automašīnas vadītājs un pasažieris var komunicēt. Citiem vārdiem sakot - “Bolt” neuzskata, ka tas, ka taksometru vadītāji neprot igauņu valodu, būtu kāda liela problēma.

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Whatsapp kanālā