Koalīcijas partneri uz tepiķa izsauc satiksmes ministru

Daudziem Aizkraukles un Ogres iedzīvotājiem šī nedēļa sākās ar nepatīkamu pārsteigumu – atcelti bija vairāki desmiti sabiedriskā transporta reisu, kas liedza laikus ierasties, piemēram, darbā. Latvijas sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība un Vidzemes plānošanas reģions uzskata, ka atbildība šajā haosā gulstas arī uz satiksmes ministru Tāli Linkaitu, un pieprasa viņa demisiju. Koalīcijas partneri par politisko atbildību nevēlas runāt, taču paskaidrojumi par situāciju ministram tiks prasīti.
©Satiksmes ministrija

Mainoties sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem reģionos, atklājies, ka “Liepājas autobusu parks” nespēj šo pakalpojumu nodrošināt. Pirmdien Aizkrauklē vien tika atcelti 54 reisi, cieta arī Liepājas un Ogres sabiedriskā transporta lietotāji. Līdz ceturtdienai situācija nedaudz bija normalizējusies. “Liepājas autobusu parks” vakar nespēja nodrošināt vairs tikai 14 reisus no tam realizējamajiem 350.

Divi demisijas pieprasījumi

Ar pakalpojuma nodrošināšanu problēmas ir arī “Nordeka”, kas maršruta tīkla daļās “Cēsis un Limbaži” un “Sigulda” vispār nav sākusi reisu izpildi.

Latvijas sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrībai situācija raisījusi tādu neapmierinātību, ka tā “Jauno Vienotību” pārstāvošajam premjerministram Krišjānim Kariņam pieprasījusi “Konservatīvos” pārstāvošā T. Linkaita demisiju. Kā līdzatbildīgu arodbiedrība redz arī Autotransporta direkciju, kas realizēja konkursu, kura rezultātā citu uzņēmumu starpā pie plaša valsts pasūtījuma tika arī “Liepājas autobusu parks”.

Ceturtdien arodbiedrībai pievienojās arī Vidzemes plānošanas reģions (VPR), kurā atrodas Ogre. Arī tas pieprasa atbildīgo amatpersonu demisiju problēmu sabiedriskā transporta nodrošināšanā dēļ.

VPR Attīstības padomes priekšsēdētājs, partiju “Valmierai un Vidzemei” pārstāvošais Guntis Gladkins norāda, ka situācija nozarē vērtējama kā ļoti kritiska. Viņš uzsver, ka iepirkuma procedūra par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu bijusi tik laikietilpīga un problemātiska, bet rezultāts ir tiešām kritisks un prasa tūlītēju rīcību. VPR uzskata, ka nepieciešams situāciju steidzami risināt, kā arī saukt pie atbildības ne tikai Autotransporta direkcijas vadību, bet izteikt neuzticību arī nozares ministram.

“Šāda rīcība un darba stils ir jāpārtrauc. Pašlaik cieš pakalpojuma saņēmēji - reģionu iedzīvotāji, kuri atstāti bez alternatīvām,” saka G. Gladkins.

Nederīgs no pirmās dienas

Opozīcijai prognozējami, arodbiedrības un VPR viedoklim piekrīt Saeimas “Saskaņas” frakcijas priekšsēdētāja vietnieks Valērijs Agešins, kurš uzskata, ka ministrs nav spējis sniegt pozitīvu rezultātu nevienā no darbības virzieniem.

“Uzskatu, ka šis ministrs neatbilst ieņemamajam amatam no pašas pirmās amata pildīšanas dienas. Te ir runa ne tikai par autobusiem, bet arī par dzelzceļa pārvadājumiem, par situāciju “Latvijas dzelzceļā” - par simtiem atlaistu darbinieku, par ko viņš vēl 2019. gadā mums solīja, ka tā nebūs,” saka V. Agešins, kas ministra darbībā nespēj saskatīt pārdomātu rīcību.

“Viņš ir atceļams no amata un jo ātrāk, jo labāk. Viņš vienkārši aizņem kāda cita vietu.”

Paskaidrojumus ministram prasīs

Par satiksmes ministra politisko atbildību nevēlas runāt Saeimas Nacionālās apvienības frakcijas priekšsēdētāja vietnieks Jānis Dombrava, taču viņš nenoliedz, ka problēma patiešām eksistē un tai no T. Linkaita tiks pieprasīts risinājums.

“Pirmdien Nacionālā apvienība un “Jaunā Vienotība” jau šo jautājumu ir pieteikusi koalīcijas sanāksmē, jo tā nav normāla situācija, ka sabiedrībai nav pieejams sabiedriskais transports. Centīsimies no ministra noskaidrot, kāds ir turpmākais plāns,” saka J. Dombrava.

Par Aizkraukles iedzīvotāju problēmām ar sabiedrisko transportu ir dzirdējis arī Saeimas “Konservatīvo” frakcijas priekšsēdētājs Sandis Riekstiņš, taču viņš neuzskata, ka šajā gadījumā uz T. Linkaitu gultos politiskā atbildība.

“Jāatbild jau ir, bet nedomāju, ka ar amatu, jo tur ir Autotransporta direkcijas iepirkums un viņiem pašiem jāseko līgumu izpildei un jāreaģē. Neba ministrs vada katru kapitālsabiedrību.

Man pašam draugi ziņo no Aizkraukles, kur ir problēmas, transporta direkcijai ir jārīkojas un jārisina jautājums. Ne jau ministrs veica iepirkumu un vērtēja, tas nav viņa pienākums.

Tad jau mēs ministrus mainītu ik pēc mēneša un ne tikai satiksmes ministru,” saka S. Riekstiņš.

Arī “Konservatīvo” frakcijas priekšsēdētājs Krišjānis Feldmans uzskata, ka nav pamata, lai T. Linkaits zaudētu amatu, jo šis ir civiltiesisks strīds, kurā līgumus ar Autotransporta direkciju noslēgušās kompānijas nepilda līgumā atrunāto. Tādēļ direkcijai pašai ar notiekošo jātiek galā - jāturpina līgumi vai tie jālauž.

“Turklāt Linkaits vakar pat diezgan uzkrītoši pamudināja Autotransporta direkciju rīkoties, nedomāju ka šis ir politisks jautājums,” saka deputāts.

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Whatsapp kanālā