Neatkarīgā iesaka: Mārupes novada pārsteidzošākās vietas

Lai gan Mārupes novadu lielākoties uztver kā privātmāju rajonu, tas slēpj interesantas apskates vietas un unikālus objektus. Rīdziniekiem un pašiem mārupiešiem tie atrodas īsa brauciena attālumā. Šeit var atrast vietas, kur veldzēties pēc darba dienas, smelties iedvesmu un izzināt vēsturi. Mārupes novads atrodas mežiem un purviem bagātajā Pierīgas lauku teritorijā. To šķērso trīs mazupītes – Mārupīte, Neriņa un Dzilnupīte. Mārupes novadā atrodas daļa Cenu tīreļa, kas iekļauts Eiropas aizsargājamo teritoriju tīklā “Natura 2000”, daļa Medemu purva un Bieriņu purvs.
19.06.2020. Ilze Šteinfelde
 
©Publicitātes foto

Lielākais aviācijas tehnikas muzejs Baltijā

Aviācijas tehnikas muzejs ir vienīgais šāda veida muzejs Latvijā. Tā kolekcija ir lielākā Baltijas valstīs un viena no lielākajām Eiropā ar eksponātiem, kuri vākti 40 gadus. Muzeja apmeklētājiem ir iespēja gan no iekšpuses aplūkot draudzīgi noskaņoto helikopteru Mi-6, gan arī apskatīt pasažieru lidmašīnas An-24B salonu un pilotu kabīni. Muzejā ir aplūkojams arī helikopters Mi-24A, kas faktiski ir lidojošs tanks - smagākais, ātrākais un efektīvākais kaujas helikopters pasaulē. Tā brāļi piedalījušies gandrīz vai visos 20. gadsimta konfliktos kopš 70. gadiem. Savukārt lidmašīnu, kas līdzīga tai, ar kuru tikai veikts slavenais lidojums no Helsinkiem uz Maskavu ar nosēšanos Sarkanajā laukumā, muzejā atstājis kāds vācu tūrists, kurš bija atlidojis uz Rīgu viesoties. Gatavojoties aizlidošanai, viņš iedarbinājis dzinēju un izkāpis no lidmašīnas, lai no šasijas novāktu bloķējošos klučus. Tā sākusi ripot un beigu beigās ietriekusies lidlauka būvēs.

Muzejs veidojies 40 gadu laikā. Oficiāli tas eksistē kopš 1997. gada, bet muzeja pirmsākumi meklējami jau 1965. gadā, kad tika nodibināts Frīdriha Candera “Jauno lidotāju klubs”.

Organizatoriskās grūtības uzņēmās aviācijas inženieris Viktors Talpa, kas tolaik strādāja Latvijas civilās aviācijas pārvaldē. Laika gaitā klubam radās vajadzība ne tikai pēc mācību līdzekļiem, bet arī pēc mācību lidmašīnām, lai apgūtu dažādas disciplīnas. Aizsardzības ministrija piekrita nodot kluba rīcībā norakstīto lidmašīnu Mig-21US, kas tika atjaunota studentu pašu spēkiem. Pamazām kluba aviācijas tehnikas kolekcija papildinājās ar jauniem, samērā retiem un pat unikāliem kara lidmašīnu un helikopteru paraugiem. Pēc PSRS sabrukuma kluba finansēšana tika pārtraukta un radās jautājums, kur paliks kolekcija. Par laimi, lidostas “Rīga” vadība nāca pretī klubam un piedāvāja savu teritoriju tehnikas izvietošanai, un šis muzejs joprojām atrodas šajā vietā. Tāpat muzeju joprojām vada Viktors Talpa. Pēc Irkutskas militārās aviācijas skolas beigšanas viņš dienējis PSRS jūras aviācijas Melnās jūras flotē. Savulaik strādājis par borta inženieri aviokompānijā “Aeroflot”.

 
Turpinājumu lasi nākošajā lapā