Autostāvvietas rīdziniekiem kļūs dārgākas

Sākot ar šodienu, “Rīdzinieka kartes” īpašnieki vairs nevar izmantot atlaidi automašīnas novietošanai Rīgas pašvaldības autostāvvietās. Līdz ar to autostāvvietu pakalpojumi rīdziniekiem, kuri līdz šim varēja izmantot šo priekšrocību, par mašīnas atstāšanu Rīgas pašvaldības autostāvvietās maksās par 20% dārgāk.
01.09.2021. Ilze Šteinfelde
 
©Oksana Džadana/ F64

Rīgas dome informē, ka, ņemot vērā Konkurences padomes (KP) ieteikumus, no šodienas, 1. septembra, tiek atceltas samazinātās priekšapmaksas tarifa likmes autostāvvietu lietošanai B, C un D tarifu zonā, ja maksas autostāvvietu lietotājs norēķinos izmanto “Rīdzinieka karti”. Izmaiņas pašvaldības maksas autostāvvietu lietošanas noteikumos esot veiktas, lai atbilstoši KP ieteikumiem nodrošinātu godīgas konkurences pamatprincipus.

“Par “Rīdzinieka kartes” izmantošanu esošajā formā iebildumus ir izteikusi Konkurences padome, tādējādi līdz ar vienota tarifa noteikšanu visiem “Rīgas satiksmes” lietotājiem, kā arī pakalpojuma sniedzējiem, kuri nodrošina apmaksas iespējas, tiks ievēroti godīgas konkurences pamatprincipi,” teikts pašvaldības izplatītajā paziņojumā.

Konkurences padome savus secinājumus par atlaižu piemērošanas ierobežojumiem “Rīdzinieka kartes” turētājiem pašvaldības maksas autostāvvietās Rīgā publiskoja 2018. gada 1. augustā - tātad pirms trim gadiem. Un tajos nebija ne vārda ar to, ka KP iebilstu pret atlaidēm. KP norādīja, ka Rīgas dome ar izveidoto kārtību nodrošina nepamatotas priekšrocības sev tieši un pastarpināti piederošām kapitālsabiedrībām, vienlaikus radot būtiskus konkurences kropļojumus un ierobežojot patērētāju iespējas izvēlēties tiem ērtāko norēķinu veidu. Atlaides par autostāvvietu pakalpojumiem atsevišķās galvaspilsētas zonās var iegūt tikai tad, ja norēķinās, izmantojot pašvaldības pakalpojumu sniedzēju. Respektīvi, SIA “Rīgas satiksme”, kas galvaspilsētā ir pašvaldības maksas autostāvvietu pilnvarotā apsaimniekotāja, savam meitasuzņēmumam SIA “Rīgas karte” ir nodevusi ekskluzīvas tiesības uzturēt “Rīdzinieka kartes”. Rīgas domes saistošie noteikumi paredzēja, ka “Rīdzinieka kartes” īpašniekiem, norēķinoties par maksas autostāvvietu lietošanu B, C un D zonās, tika piemērota 20% atlaide, taču tikai tādā gadījumā, ja tie izmanto elektroniskās naudas kontu, ko uztur SIA “Rīgas karte”. Līdz ar to Konkurences padomes ieskatā pašvaldība nepamatoti liedza “Rīdzinieka kartes” īpašniekiem, kas par maksas autostāvvietu lietošanu vēlas norēķināties, izmantojot, piemēram, SIA “Mobilly” vai citu privātu uzņēmumu pakalpojumus, saņemt konkrēto atlaidi.

Solījumi ar nosacījumiem

2020. gada 30. septembrī, divas dienas pirms kļūšanas par Rīgas mēru, Mārtiņš Staķis (APP) solīja, ka pēc stāšanās amatā varētu apturēt grozījumus noteikumos par “Rīgas satiksmes” apsaimniekotajām stāvvietām, lai nepieļautu maksas palielināšanu autostāvvietā 11. novembra krastmalā bruģētajos ielas posmos no Jaunielas līdz Bīskapa gātei un no Bīskapa gātes līdz Poļu gātei.

“Rīgas domes koalīcija ir vienisprātis par to, ka jāaptur un jāpārvērtē noteikumu izmaiņas, kas no 1. oktobra ievērojami palielina maksu par “Rīgas satiksmes” apsaimniekotajām stāvvietām 11. novembra krastmalā. R zonas noteikšana šajā posmā šķiet nesamērīga,” ierakstā “Facebook” tobrīd pauda M. Staķis.

Politiķis norādīja, ka ir gadījumi, kad stāvvietu maksas palielināšana ir pamatota, bet šoreiz lēmums jāpārvērtē, jo no tā ciestu Covid-19 krīzes novājinātie Vecrīgas ēdināšanas uzņēmumi un iedzīvotāji (to skaitā mediju pārstāvji), kuriem jāapmeklē Vecrīgā esošās valsts un pašvaldību iestādes.

Lēmumu par zonas maiņu un līdz ar to ievērojamu maksas kāpumu pieņēma Rīgas pilsētas pašvaldības pagaidu administrācija. Izmaiņas stājās spēkā 2020. gada 1. oktobrī, būtiski palielinot maksu par automašīnas novietošanu šajā stāvvietā, proti, iepriekš stāvvieta šajā vietā uz 2 stundām maksāja 3,60 eiro rīdzinieka kartes īpašniekiem un 4,50 eiro pārējiem, bet no 1. oktobra - 13 eiro (5 eiro par pirmo stundu, 8 eiro - par nākamo).

2021. gada februārī, tas ir četrus mēnešus pēc M. Staķa publiskā solījuma, jaunā Rīgas dome tomēr nolēma, ka šajā vietā ir jāatgriež B zona, tiesa, nosakot, ka lētākā zona atgriežama tikai uz Covid-19 krīzes laiku. Pēc tam atkal šajā vietā būs dārgā R zona.