Velo trakumā draud iznīcināt kastaņu aleju Torņakalnā

Kopš rudens Torņakalna iedzīvotājos sašutumu raisa būvnieku darbības vēsturiskajā kastaņu alejā, ko savulaik Meža dienās stādīt palīdzējis Kārlis Ulmanis. Rīgas dome šogad ķērusies klāt 2016. gadā apstiprinātā veloceliņa no Ziepniekkalna līdz centram būvniecības projekta realizācijai.
25.11.2021. DSDaiga Stokenberga
 
Vienības gatvē Torņakalnā kastaņu aleju Meža dienās stādīt palīdzējis arī Kārlis Ulmanis. Kaut arī ap Vienības gatvi ir daudz brīvas vietas, kā arī funkcionējošas divas ietves, tieši starp kastaņu rindām tiek būvēta “velosipēdistu šoseja” ©F64

Neviens nesaka, ka veloceliņi Rīgai nav vajadzīgi, taču tiem ir jābūt saskaņā ar veselo saprātu un vidi. Ja reiz uzskatām, ka veloinfrastruktūras pieejamība veicinās velosipēdu izmantošanu un samazinās auto izplūdes gāzes pilsētā, tad arī veloceliņu būvniecībai ir jābūt saskaņā ar zaļu dzīvošanu un pilsētvidi. Šobrīd notiek pretējais - lai uzbūvētu “velosipēdistu šoseju”, tiek iznīcināti koki - viena daļa nozāģēta, otra visticamāk būs pakļauta lēnai nāvei, jo veco kastaņu virsējo sakņu sistēma tiek izārdīta, kas nozīmē, ka vecajiem kokiem būs grūti piesaistīt nepieciešamo mitrumu un barības vielas.

Ar prātu grūti saprotams, kāpēc veloceliņam jāiet tieši caur kastaņu aleju, ja tam ir daudz citu variantu. Ap Vienības gatves braucamo daļu Torņakalnā ir daudz brīvu vietu un jau vairākas ietves. Piemēram, virzienā no centra uz Jelgavu labajā pusē ir divas ietves - viena tuvāk braucamajai daļai, tad kastaņu aleja, tad vēl viena ietve tālāk no brauktuves. Arī kreisajā pusē ir brīva vieta - pussabrukusi iela, ko izmanto tikai tie, kam jāpiekļūst pie mājām. Taču nē - velosipēdistiem vajag braukt tieši caur kastaņu aleju! Šobrīd tieši starp kastaņu rindām tiek noraktas kastaņu virsējās saknes un būvēts veloceliņš. Ir saprotams, ka šādu projektu vēlētos realizēt kāds Rīgas ienaidnieks, lai pilsētvidi padarītu netīkamāku dzīvošanai un ļaunprātīgi iztērētu budžeta naudu, taču tas notiek laikā, kad Rīgā ir latviska vadība, kurai VAJADZĒTU rūpēties ne tikai par veloinfrastruktūru, bet pievilcīgu pilsētvidi kopumā, par ekonomisku līdzekļu izlietošanu un saskaņā ar iedzīvotāju vēlmēm.

Vēl septembrī šķita, ka tik absurdu projektu ar sabiedrības iesaisti izdosies apturēt, taču redzams, ka veselais saprāts līdz Rīgas domei nav nonācis.

Kā citādi lai skaidro faktu, ka papildus investīcijām, kas paredzētas jaunas veloinfrastruktūras izbūvei, dome ir gatava vairāk nekā 64 000 eiro novirzīt regulārai koku laistīšanai, jo bez laistīšanas kastaņas, kam norakta virsējā sakņu sistēma, pavisam droši aizies postā. Jāpiebilst, ka arī pie lēmuma par laistīšanu domes Mājokļu un vides departaments nonāca tikai pēc arboristu kategoriskiem ieteikumiem.