Autonodokļu pieaugumu pārmet uz smago transportu

Pēc tam, kad Satiksmes ministrijas mēģinājums sagrabināt naudu dīzeļvilcienu iegādei ar nodokli lietotu vieglo automašīnu importam veiksmīgi tika novērsts, grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā pārstrādāti, un tagad visu nodokļa pieauguma smagumu iznesīs smagais transports, par ko nozare vispār nav informēta.
02.11.2020. Imants Vīksne
 
©Raitis Plauks/F64

Šobrīd Satiksmes ministrija un valdība likumprojekta virzībā vairs nav pie teikšanas, jo grozījumi jau aizsūtīti uz Saeimu un pieņemti pirmajā lasījumā. Premjera Krišjāņa Kariņa solījums izņemt skandalozo ierosinājumu par papildu nodokli visām Latvijā ievedamajām mašīnām, izņemot pilnīgi jaunām un dārgām, ir izpildīts. Tā likumprojektā vairs nav. Taču Satiksmes ministrija nav atteikusies no sapņa par dīzeļvilcieniem un budžetā saplānoto autonodokļa pieaugumu pārmetusi uz smago transportu un vēl pāris sīkākām pozīcijām. Turklāt ar to pašu melīgo pamatojumu, ka tas nepieciešams, lai sekmētu videi draudzīga transporta iegādi.

Nozare ir apieta

Likumprojekta anotācijā sadaļā “Sabiedrības līdzdalības rezultāti” teikts, ka “Sabiedrības pārstāvju iebildumi un priekšlikumi nav saņemti”. Arī tie faktiski ir meli, jo galvenā organizācija, kas pārstāv autopārvadātāju intereses Latvijā un ārvalstīs, “Latvijas auto” pie attiecīgo grozījumu izstrādes vispār nav bijusi pieaicināta. To Neatkarīgajai apliecina biedrības valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Pociluiko. Par gaidāmo nodokļu lēcienu uzzinājuši tikai tagad, kad likumprojekts jau atrodas Saeimā pirms pēdējā lasījuma. Ko šis nodokļa kāpums nozīmē nozarei? Autopārvadātāju pārstāvis atzīst, ka situācija šobrīd jau tāpat ir kritiska - tā saucamā Eiropas Mobilitātes pakotne ierobežo un diskriminē Austrumeiropas uzņēmumus Rietumeiropas teritorijā, darbs ir apgrūtināts arī banku slimīgā aizdomīguma dēļ, bet tagad klāt nāk vēl viena sarežģījumu pozīcija, proti, ievērojami lielāks nodoklis.

Starptautiskajā tirgū mēs kļūsim konkurēt nespējīgi, bet vietējā tirgū mēs apēdīsim viens otru,”

tā prognozē Aleksandrs Pociluiko. Iespējas kaut ko ietekmēt kļūst arvien niecīgākas.

Atkal tās blēņas par vidi

Satiksmes ministrija un valdība ir veiksmīgi izvairījušās no godīgas sarunas ar pārvadātāju nozari. Bet Saeima tuvojas budžeta likumu paketes galīgajai apstiprināšanai un jau paziņojusi, ka “Plāno mainīt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa noteikšanu kravas automašīnām; paaugstināt likmi uzņēmumu automobiļiem”. Lūk, citāts no tā.

Saeima trešdien, 28. oktobrī, pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, kas paredz nodokli kravas automašīnām turpmāk noteikt pēc automobiļa motora radītā oglekļa dioksīda izmešu daudzuma. Likumprojekts iekļauts nākamā gada valsts budžeta likumprojektu paketē. Grozījumi rosināti, lai veicinātu tīrāku un videi draudzīgāku kravas automašīnu izmantošanu pārvadājumos (..)”

Šī “draudzība” automātiski nozīmēs pārvadājumu sadārdzināšanos un tātad sadārdzināsies arī viss, kas tiek vests ar fūrēm. Izmaksas galu galā vienmēr sedz patērētājs. Vieglo auto īpašnieki var daudz nepriecāties, ka viņiem lielais nodokļa pieaugums iet secen. Šobrīd varbūt ‒ jā, bet nodokļu palielināšana iekšdedzes dzinējiem ir jau ieplānota politika virknē stratēģisku dokumentu, kas saistīti ar transportu vai klimatu. Visticamākais, .nākamgad koalīcija pie šī jautājuma atgriezīsies. Turklāt jau esošajā likumprojektā kravas automobiļi ir galvenie, tomēr ne vienīgie, kas iznesīs nodokļa kāpuma smagumu.

Cik, no kura paņems

Nodoklis tiek palielināts arī autobusiem. Laukos tik izplatītajiem pikapiem. Piekabēm. Lai gan tas ir pilnīgā pretrunā vides apsvērumiem - arī motocikliem. Papildu 300 eiro nodoklis piemests vieglo automašīnu motoriem virs 3,5 litriem. Celts tiek arī uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis.

Kopējais prognozētais transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa ieņēmumu pieaugums nākamajos trijos gados kopā plānots gandrīz 14 miljonu eiro apmērā (13 859 724 EUR). Kravas mašīnu īpašnieki gadā sametīs papildus 4,2 miljonus, autobusi - 309 tūkstošus, motocikli - 30 tūkstošus.

Savukārt uzņēmumi par saviem vieglajiem transportlīdzekļiem triju gadu periodā papildus samaksās 5,1 miljonu. Tātad kopā vidējā termiņa budžets papildus iegūs gandrīz 19 miljonus.

Satiksmes ministrijas iecerētajam videi kaitīgu dīzeļvilcienu pirkumam ar to tāpat nepietiek, nepieciešami aptuveni 75 miljoni, ko iepriekš bija iecerēts vākt ar jaunu nodokli lietotu automašīnu importam. Tātad sagaidāms, ka no automašīnu īpašniekiem koalīcija kaut kā mēģinās izspiest vēl 56 miljonus eiro. Kā tieši Satiksmes ministrija veicinās “tīrāka un videi draudzīgāka transporta” iegādi, lai pati pirktu dīzeļvilcienus, droši vien uzzināsim nākamgad.