Uztura korekcija ar selēnu

Mikroelements selēns ir viena no dabas spēcīgākajām neaizstājamajām uzturvielām, kas nepieciešams daudzām svarīgām norisēm cilvēka organismā, kas saistītas ar vielmaiņu, vīriešu auglību, matu un nagu veselību un skaistumu un, kas pašlaik ir īpaši būtiski – ar organisma imunitātes nodrošināšanu.
22.10.2020. ZSZenta Sokolova
 
©Depositphotos

Visparastākais selēna avots ir graudaugi, galvenokārt kvieši. Selēnu var uzņemt, ēdot svaigas zivis, svaigas jūras veltes un riekstus, īpaši Brazīlijas riekstus, bet šie produkti ne vienmēr ir mūsu ēdienkartē. Būtiska loma arī reģionam, kurā tie audzēti, bet Eiropa diemžēl neizceļas ar augstu selēna saturu augsnē, tāpēc vēlama diētas korekcija ar selēna produktiem. Selēna daudzumu organismā var noskaidrot, veicot asinsanalīzi glutationperoksidāzes noteikšanai.

Selēns un imunitāte

Imunitātes veidošanās ir sarežģīts process, kurā iesaistīti daudzi faktori, bet sava nozīme ir arī pietiekamai selēna uzņemšanai. Ja selēna netrūkst, tad, saslimstot ar kādu vīrusu infekciju, varam cerēt uz ātrāku izveseļošanos, vieglāku slimības gaitu un mazāk komplikāciju. Selēns veicina normālu imūnsistēmas darbību, kā arī šūnu aizsardzību pret brīvo radikāļu izraisīto oksidatīvo stresu. Lai panāktu imūnstimulējošās īpašības un pasargātos no vīrusu draudiem un dažādām infekcijām, kas izplatās gaisa pilienu ceļā, ilgtermiņā ieteicams lietot uztura bagātinātājus, kuros ir gan cinks, gan arī selēns un D vitamīns. Savulaik Rīgas Stradiņa universitātē veiktie pētījumi parādīja, ka selēns palīdz uzlabot elpošanas funkciju, kas vājinās, cilvēkiem kļūstot vecākiem, bet jo sevišķi - smēķētājiem. Vispārzināms ir fakts, ka imunitāti negatīvi iespaido arī stress. RSU zinātnieki izveidojuši un patentējuši metodiku, kas ļauj izmantot selēnu posttraumatiskā stresa sindroma profilaksei un stresa seku mazināšanai. Uzsākot lietot selēnu pirms plānotas stresa situācijas, to var pārciest mierīgāk.

Pirmais cieš skaistums

Dažādas organisma funkcijas tā vai citādi kontrolē selēnatkarīgās olbaltumvielas, ko ražo vairogdziedzeris. Organismam svarīgākās olbaltumvielas selēnu saņem pirmās, tāpēc, pirms selēna trūkums sāk ietekmēt imunitāti, parādās problēmas ar matiem un nagiem vai lieko svaru. Selēns veicina normālu nagu un matu stāvokli. Gadījumos, kad mati izskatās nedzīvi, zaudē elastīgumu vai izkrīt, kā arī nagi sāk viegli lūst un slāņoties, der padomāt par selēna papildu uzņemšanu.

Kāda nozīme cinkam

Efektīva ir selēna kombinācija ar cinku. Cinks ir iesaistīts daudzos procesos organismā, tas ietilpst vismaz 3000 dažādu cilvēka ķermenī sastopamu olbaltumvielu un vairāk nekā 200 fermentu sastāvā. Cinks ir nepieciešams spēcīgai imunitātei, garšas un ožas asumam, prostatas un zarnu trakta veselībai, normālai smadzeņu darbībai, veselīgam miegam u.c. Ja organismā ir pietiekami daudz cinka, tiek veicināta balto asinsķermenīšu ražošana un tie spēj efektīvāk cīnīties ar infekcijām. Cinkam ir nozīme gan slimību profilaksē, gan atlabšanas procesā. Pasaulē iecienīti ir cinku saturoši pretsaaukstēšanās līdzekļi, jo novērots, ka tie palīdz pat uz pusi samazināt slimošanas ilgumu un simptomu smagumu.

Par cinka uzņemšanu jārūpējas katru dienu, jo organisms neveido cinka rezerves. Uzturā cinka avoti ir liellopu gaļa, cūkgaļa, jūras produkti, aknas, diedzēti kviešu graudi, ķirbju sēklas, sezama sēkliņas, ķiploki, zirņi, pētersīļi, brūnie rīsi, sēnes, tumšā šokolāde, Brazīlijas rieksti, pistācijas, u.c.

Jāizvēlas organiskais selēns

Saskaņā ar Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes (EFSA) datiem organiskais selēns uz selēna rauga bāzes ir drošāks lietošanai nekā neorganiskais selēns. Pierādīts, ka organismā tiek uzņemti gandrīz 89 procenti no tajā esošā selēna un tas spēj iekļauties organisma selēnatkarīgajās olbaltumvielās. Organiskā selēna atlikumu, ja gadījies to uzņemt par daudz, ķermenis ir spējīgs izvadīt, bet neorganiskais selēns paliek, visvairāk - aknās.

Speciālisti iesaka nepārsniegt selēna uzņemšanas normas. Par selēna pārdozēšanu var liecināt slikta elpa un metāliska garša mutē. Pieaugušām sievietēm diennaktī jāsaņem 100-110 mikrogrami selēna, grūtniecēm un barojošām māmiņām - līdz 400 mikrogramiem selēna katru dienu. Veseliem pieaugušiem vīriešiem diennaktī vajadzīgi 140 mikrogrami selēna diennaktī. Precīzāku informāciju var vaicāt farmaceitam.