"Rīgas namu pārvaldnieks" terorizējot darbiniekus, Rīgas iedzīvotāji paliek bez ūdens un ar nepļautu zāli

Pagājušajā nedēļā pašvaldības SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” (RNP) darbinieki domes priekšsēdētājam Mārtiņam Staķim un izpilddirektoram, domes administrācijas vadītājam Jānim Langem nosūtīja vēstuli, paužot bažas, ka uzņēmums apzināti tiek degradēts un tā darbs sabotēts. Darbinieki bija ilgi cietušies, bet nu viņiem vadzis ir pilns – ja dome neiejauksies un RNP vadībā paliks esošais valdes loceklis Bernhards Maļinovskis, gaidāms, ka darbu pametīs simtiem darbinieku, ja vien viņus Maļinovskis līdz tam brīdim jau nebūs atlaidis, kā arī iedzīvotājiem netiks sniegti vitāli nepieciešami pakalpojumi.
©Vladislavs PROŠKINS, F64 Photo Agency

Uzņēmumā skalda un valda

Vēstulē domei RNP darbinieki raksta: “Izsludinot konkursu uz RNP valdes locekļa amatu, no iespējamiem pretendentiem tika prasītas izcilas komunikācijas un sadarbības spējas. (..) B. Maļinovska k-ga darba stila raksturojums - autoritārs, neuzklausa citu kolēģu viedokli vai to nepieņem, nespēj sadarboties ar darbiniekiem. Šīs nosauktās rakstura iezīmes un to realizācija darba laikā RNP ir acīmredzami attīstījušās, jo jau pusgadu RNP darbinieki tiek pakļauti intensīvam mobingam un bosingam - psiholoģiskam teroram, kas izpaužas kā regulāra darbinieku ļaunprātīga publiska pazemošana, terorizēšana, iespējamo “noziedznieku” meklēšana, neanalizējot savus publiski paustos un neizpildītos solījumus. (..) Pēdējā laikā, kad RNP politiskā vara ir faktiski sakoncentrējusies pie B. Maļinovska k-ga vienpersoniski (..) no 58 valdes rīkojumiem pamatdarbības jautājumos 29 ir par disciplinārlietu un iekšējo pārbaužu veikšanu.”

RNP darbinieks Ervīns Krūmiņš ir viens no 62 cilvēkiem, kuri parakstījuši vēstuli domei. R. Krūmiņš stāsta: “Mēs uzņēmumā jau vairs nedomājam un neplānojam darbus tā, kā tas būtu visizdevīgāk no saimnieciskā viedokļa un kalpotu rīdzinieku interesēm, bet gan cenšamies izdarīt tā, lai Maļinovskim būtu pa prātam, jo pretējā gadījumā plāni un projekti vispār netiks uzsākti. Es Maļinovski pazīstu jau vairākus gadus, un viņa darbības stils nekad nav bijis darbiniekiem labvēlīgs (..), es pat nevaru iedomāties, kurš ar viņu spēj sastrādāties. Zinu, ka vairāki RNP darbinieki meklē citu darbu, jo šī brīža terors nav izturams. Arī es skatos apkārt un esmu gatavs aiziet no šī darba. Zinu, ka viņš darbiniekiem liek strādāt arī ārpus darba laika un pat naktīs.”

Vaicāts, kādu rīcību darbinieki gaida no M. Staķa, E. Krūmiņš skaidro: “Es nevaru iedomāties citu risinājumu kā vien cita valdes locekļa iecelšanu. Mēs, kas parakstījām vēstuli, apzināmies, ka tad, ja Maļinovskis paliks šajā amatā, mums būs jāaiziet.” Jāpiebilst, ka vēstuli parakstījuši 62 vidējā līmeņa vadītāji, kuru pakļautībā ir desmitiem un simtiem cilvēku.

“Neatkarīgās” mēģinājums sazināties ar B. Maļinovski, lai iegūtu arī viņa viedokli, bija nesekmīgs.

Kamēr vadība meklē “noziedzniekus”, tikmēr zāle paliek nepļauta

Atbildot uz jautājumu, kā situācija RNP ietekmē uzņēmuma sniegto pakalpojumu kvalitāti, E. Krūmiņš atklāj, ka ietekme ir milzīga. Gandrīz visi speciālistu sagatavotie projekti un līgumi tiek noraidīti un apšaubīti, saredzot aiz katra speciālista paveiktā darba kādus slepenus un noziedzīgus mērķus. Ja pagaidām to vēl neizjūt katrs rīdzinieks, tad pavisam drīz to pamanīs ikviens.

Vēstulē rakstīts: “Maļinovska k-ga darbības izpaužas kā pilnvaru pārsniegšana, varas uzurpēšana un absolūta neuzticēšanās padotajiem, vienalga, vai tas ir attiecīgās jomas inženieris, direktors, jurists, finansists vai cits speciālists. (..) Redzam un saprotam, ka jau pašlaik ir apdraudēta vai pat neiespējama šādu, klientiem un RNP svarīgu procesu izpilde: aukstā ūdens sūkņu iegāde, uzstādīšana, apkope un remonts (netiek nodrošināta kopš 2021. gada); zāles pļaušana (netiks nodrošināta nepieciešamajā termiņā); avārijas dienesta pakalpojums (netiks nodrošināts nepieciešamajā termiņā); autoceltņu noma (netiek nodrošināta no 2022. gada); melnzemes piegāde (netiks nodrošināta nepieciešamajā termiņā).” Vēstulē darbinieki turpina uzskaitīt lietas, kas pavisam drīz būs acīmredzamas ikvienam Rīgas iedzīvotājam un viesim.

Sāga par daudzdzīvokļu māju ūdens sūkņiem velkas jau gadiem

Rīgas domes deputāts Valdis Gavars par vairākiem nesakārtotajiem jautājumiem trauksmi cēla jau februārī un turpina uzturēt “apsūdzības”, jo vēl arvien nav izdarīts pilnīgi nekas, lai situācija uzlabotos: “Jau pagājušās vasaras izskaņā ar pieaugošu intensitāti sāku saņemt ziņas par traucējumiem ūdens apgādē augšējos stāvos - aizvadītā gada beigās problēmas ar ūdens spiedienu bija 22 RNP mājām. Svarīgi, ka ēkās virs 9 stāviem šīm sūkņu stacijām ir būtiska loma ugunsdrošībā, jo tām jānodrošina augšējos stāvos ugunsgrēka dzēšanai nepieciešamais ūdens. RNP turpināja mierināt, ka tuvākajā laikā problēma būs atrisināta, ka šīs ir īslaicīgas neērtības - būs līgums, būs sūkņi. Tomēr tie izrādījās meli, jo, laikam ritot, māju skaits bez normāla spiediena turpināja palielināties. Padziļināta situācijas izpēte lika saprast, ka problēma ar ūdens spiedienu turpinās pieaugt, jo 100 mājās sūkņu vecums ir vairāk nekā 20 gadi, bet vēl 150 mājās to vecums ir no 10 līdz 20 gadiem. Sūkņu iepirkums ar paziņojumu par uzvarētāju IUB mājaslapā bija noslēdzies jau oktobra sākumā. Vēl arvien līgums nav noslēgts, plānveidīgs sūkņu nomaiņas darbs nav redzams, cilvēki arī turpmāk ilgstoši būs bez ūdens.

Es lūdzu tikšanos ar uzņēmuma vadību, kas notika janvāra otrajā pusē, klātesot RD Mājokļu un vides komitejas vadībai un izpilddirektoram, kurš ir RNP kapitāldaļu turētājs. Tā bija mana pirmā tiešā tikšanās ar RNP valdes locekli Bernhardu Maļinovski, kurš ir atbildīgs par iepirkumiem. Man bija jānoklausās aizrautīgs sazvērestības teoriju pilns monologs, kura atsevišķas daļas bija klajā pretrunā pat pirms pāris minūtēm teiktajam. Izskanēja tēze, ka konkursā uzvarējuši "žuļiki", ka viņiem nedrīkst ļaut veikt remontus, ka visi iesaistītie bija informēti, ka bez padomes lēmuma tādu līgumu neslēgs, ka Maskavas ielas sūknis ir nomainīts ar jaunu iepirkuma procedūru un - problēmu vispār nav. Tomēr velns slēpjas detaļās - lielākā problēma ir tā, ka jaunajā iepirkuma procedūrā uzvarēja tas pats pretendents, ar kuru nav noslēgts līgums.

Mani patiesībā neinteresē iepirkumu procedūras detaļas, jo tādām pārvaldnieka darba organizācijas niansēm nav jābūt svarīgām arī iedzīvotājiem. Kā iepirkumā nosaka uzvarētāju, noteikts Publisko iepirkumu likumā, izslēdzot tādus favorītisma elementus kā "patīk" vai "nepatīk", "rads", "draugs", "man šķiet, ka žuļiks" un citus. Ja iepirkums noslēdzies bez rezultāta, jāizsludina jauns iepirkums. Pārvaldnieka uzdevums ir veikt visas darbības, lai iedzīvotāji saņemtu pakalpojumu. Labākais variants - visi mājai vajadzīgie darbi tiek veikti savlaicīgi, nenotiek avārijas, netiek traucēta dzīves kvalitāte. Tā strādā labs pārvaldnieks. Ja avārija ir notikusi, tad labs pārvaldnieks spēj to ātri novērst.”

Iedziļinoties RNP problemātiskajā situācijā, kļūst žēl cilvēku, kuru dzīves kvalitāte ir tiešā veidā atkarīga no RNP darba. Līdz ar to, ka sistemātiski tiek kavēta iepirkumu izsludināšana un līgumu slēgšana, pavisam drīz RNP klienti var atrasties pie sasistas siles.

Iepriekš minētie piemēri liek vēlreiz atgriezties pie domas, ko uzņēmuma darbinieki raksta vēstules sākumā: “RNP notiekošie procesi liek aizdomāties par to, vai mērķtiecīgi netiek sabotēta RNP darbība kāda interesēs, lai pierādītu, ka RNP nespēj nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu, par ko ir atbildīgi tās vadītāji.” Vienlaikus uzņēmumā baumo par iespējamo uzņēmuma nodošanu privatizācijai.

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Whatsapp kanālā