Seniorus satracina e-veselības jaunumi

Stiprinot e-veselības sistēmas drošību, šogad šai sistēmai vairs nebūs iespējams pieslēgties ar internetbankas kodu kalkulatoru starpniecību, kurus lieto liela daļa senioru.
©Ekrānuzņēmums

Ikdienā, piemēram, lai saņemtu nosūtījumu uz valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu, pieslēgties e-veselībai “parastam” iedzīvotājam vispār nav nepieciešams, taču liela daļa senioru ir sapratuši, ka līdz ar jaunajām pārmaiņām viņi vairs nevarēs saņemt ne nosūtījumus uz izmeklējumiem, ne uz ārstu konsultācijām, ne arī receptes medikamentu iegādei.

Seniors: vai es tagad nesaņemšu veselības aprūpi?

Šāds jautājums, visticamāk, Nacionālā veselības dienesta speciālistiem vai citiem ekspertiem, kuri ikdienā izmanto viedierīces, šķitīs absurds, tomēr “Neatkarīgajai” vairāki seniori pēc sižetiem televīzijā un savstarpējām sarunām uzdeva vienu un to pašu jautājumu: vai es turpmāk vairs nesaņemšu veselības aprūpes pakalpojumus, ja man nebūs jaunā eID vai viedtālrunis. Te nemaz nav jautājums par to, vai un kā turpmāk pieslēgties e-veselībai. Cilvēki 80-90 gadu vecumā sapratuši, ka bez šīm “modernajām ierīcēm” viņiem būs liegts saņemt veselības pakalpojumus. Seniors Vilnis no Rīgas pastāstīja, ka viņš sapratis, ka obligāti nepieciešama eID karte, lai, aizejot pie ārsta, tas varētu izrakstīt recepti kompensējamiem medikamentiem. Savukārt Violeta padomājusi, ka ārstniecības iestādē viņai atteiks, jo nav “pieejas e-veselības sistēmai”. Uz “Neatkarīgās” jautājumu, vai seniori jebkad ir pieslēgušies vai lietojuši e-veselības sistēmu, viņi atbildēja noliedzoši.

Nacionālajā Veselības dienestā “Neatkarīgajai” apliecināja, ka šīs izmaiņas e-veselības sistēmā nav saistītas ar veselības pakalpojumu saņemšanu, bet gan tikai un vienīgi ar pieslēgšanos pašai sistēmai, ja ir vajadzība apskatīties datus, e-recepti vai darba nespējas lapu. Lai saņemtu veselības pakalpojumus vai zāles aptiekā, principā pacients tāpat kā līdz šim var iztikt bez pieslēgšanās e-veselībai.

Tomēr, ja iedzīvotāji vēlas un ir līdz šim izmantojuši e-veselību, tad šogad ir ieviestas izmaiņas, kuras šo pieslēgšanās iespēju būtiski maina.

Vai senioriem jāpērk viedtālruņi?

No šā gada 1. janvāra ir ieviestas pieslēgšanās jeb personas identifikācijas izmaiņas e-veselības portālā www.eveseliba.gov.lv, nosakot, ka iedzīvotājiem un veselības nozares profesionāļiem pieslēgšanās sistēmai notiks tikai ar kvalificētiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem. Nacionālajā veselības dienestā “Neatkarīgajai” atgādināja, ka autentificēšanās e-veselības portālā tiek nodrošināta šādā veidā: iedzīvotājiem tikai ar kvalificētiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem - mobilo lietotni “SmartID”, mobilo lietotni “eParaksts mobile” un personas apliecību (eID karti), bet veselības nozares profesionāļiem tikai ar kvalificētiem paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļiem - mobilo lietotni “eParaksts mobile”, “eParaksts karti” un personas apliecību (eID karti).

“Pieslēgšanās ar internetbanku kā identifikācijas līdzekli no 1. janvāra vairs netiek nodrošināta,” skaidro Nacionālā veselības dienesta speciāliste Evija Štālberga. Dienests aicina iedzīvotājus parūpēties par derīga identifikācijas līdzekļa iegūšanu, lai droši piekļūtu savām e-receptēm, e-darbnespējas lapām, e-nosūtījumiem un citiem veselības datiem, kas ir pieejami e-veselībā. Tātad šobrīd pieslēgties e-veselībai ar kodu kalkulatoru, ko ierasti izmanto liela daļa senioru, lai piekļūtu internetbankai, vairs nav iespējams. Vienīgā iespēja, kas atstāta saistībā ar internetbanku, ir iespēja izmantot jau minēto “SmartID”, taču, lai to lietotu, ir nepieciešams viedtālrunis. Kodu kalkulatora izmantošanai nepieciešams dators, bet viedtālrunis - nē. Ja seniors vēlas izmantot e-veselību ar internetbankas starpniecību, tad ir jāiegādājas viedtālrunis un jāizveido “SmartID” funkcija. Daļai senioru, protams, jau tagad ir viedtālruņi, tāpēc tādā gadījumā jāpadomā, kā to izdarīt, ja tas ir nepieciešams.

eID kartei savukārt jānopērk lasītājs

Vēl viena iespēja pieslēgties e-veselībai ir mobilā lietotne “eParaksts mobile” un eParaksts personas apliecībā. Lai arī cilvēki, kuri jau lieto “eParaksts mobile”, zina, ka tā izveide un izmantošana ir pietiekami vienkārša un ir bezmaksas, tomēr šī paraksta izmantošanai arī nepieciešams viedtālrunis. Nacionālajā veselības dienestā skaidro: lai “eParakstu mobile” uzsāktu lietot, jānoslēdz līgums, ko pēc pieteikuma aizpildīšanas kurjers iedzīvotājiem Latvijas teritorijā piegādā bez maksas. Šī lietotne darbojas līdzīgi kā internetbankas pieslēgums “SmartID”, jāzina paroles un lietotājvārds.

Iegūstot vai nomainot personas identifikācijas karti, pašlaik visiem tiek izsniegtas jaunās eID, kurās jau ir iestrādāta pieeja digitālajam parakstam. Tomēr ar to vien nepietiek, jo, lai lietotu šo karti, ir nepieciešams tās lasītājs un attiecīga programmatūra. Tas nozīmē, ka šajā gadījumā, lai pieslēgtos e-veselībai, būs vajadzīga eID karte (tā ir par maksu - senioriem pieci eiro, citiem - 15 eiro), dators ar interneta pieslēgumu, kartes lasītājs, programmatūra.

Kāpēc vispār bija kas jāmaina e-veselībā?

Speciālisti skaidro, ka pāreja uz kvalificētu identifikācijas līdzekļu izmantošanu notiek, lai iedzīvotājiem nodrošinātu drošu piekļuvi saviem veselības datiem, stiprinot e-veselības sistēmas drošību un personu datu aizsardzību kopumā. Vienlaikus tādā veidā tiek nodrošināta arī atbilstība noteikumiem, kas attiecas uz valsts informācijas sistēmām, kas satur īpašu kategoriju personas datus, tajā skaitā iedzīvotāju veselības datus. Kvalificētu personas elektroniskās identifikācijas līdzekļu izmantošana sniedz daudz augstāku drošības līmeni un ir atbilstošāka e-veselības specifikai, jo tajā tiek uzkrāti īpašu kategoriju personas dati, tajā skaitā veselības dati. “Proti, kvalificētie līdzekļi satur digitālu sertifikātu, kas ir pārbaudāms un digitālajā vidē nodrošina tādu personas identitātes apliecināšanu, kas ir līdzvērtīga personu apliecinošu dokumentu uzrādīšanai klātienē,” skaidro Nacionālajā veselības dienestā.

Pieeju datiem var nodot citam cilvēkam

Tajā pašā laikā savdabīgs ir ieteikums cilvēkiem, kuri neizmanto digitālus rīkus, par ko “Neatkarīgā” jau rakstīja iepriekš. “Iedzīvotājiem, kuri vecuma, veselības vai cita iemesla dēļ neizmanto digitālus rīkus, ir iespēja deleģēt savu pieaugušo bērnu, laulāto vai citu uzticības personu piekļuvei saviem e-veselības datiem,” iesaka dienestā. Līdz gada beigām to varēja izdarīt pašā e-veselības sistēmā, bet tagad var vērsties klientu apkalpošanas centros vai sūtot vēstuli dienestam. Cik droši ir nodot savus datus citai personai, tas jau acīmredzot būs atkarīgs no paša cilvēka.

UZZINI, KĀ LIETOT E-VESELĪBU

Smart ID

Lietotne “Smart-ID” iedzīvotājiem ir pieejama bez maksas. Informāciju par tās lejupielādi un izmantošanu var iegūt tīmekļa vietnē www.smart-id.com/lv/

Lietotne “eParaksts mobile” iedzīvotājiem ir pieejama bez maksas

Sīkāka informācija šeit

eParaksta izmantošana eID kartē

Sīkāka informācija šeit

E-veselības lietotāju Atbalsta dienests

Jautājumu gadījumā par pieslēgšanos e-veselībai var vērsties e-veselības lietotāju Atbalsta dienestā, zvanot pa tālruni - iedzīvotājiem: 67803300

Avots: Nacionālais veselības dienests

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Whatsapp kanālā