“Rīgas ritmi” kā izaugsmes tramplīns, “Knifs?” un “Straume” – jaunu sajūtu ķeršanai

Vasara straumēm iegriež muzikālos ritmus un knifus – knapi viens festivāls noslēdzas, kā jau rindas kārtībā nākamais: šo sestdien, 2. jūlijā, vēl var pagūt noķert pēdējās festivāla “Rīgas ritmi 2022” atskaņas, bet var arī doties uz muzikāliem lielpasākumiem Bauskā un Līgatnē.
“Diez vai vēl būs iespēja vienā koncertā kopā redzēt Billy Cobham, Randy Brecker, Bill Evans, Linley Marthe un Nils Lan Doky,” norāda festivāla “Rīgas ritmi” mākslinieciskais direktors Māris Briežkalns ©Publicitātes foto

Piecas leģendas uz vienas skatuves Rīgā

Festivāla “Rīgas ritmi” nozīmību latvju mūzikas kartē grūti pārvērtēt, taču bieži vien šķiet, ka tā vispār netiek novērtēta vai arī tiek novērtēta nepienācīgi. Piemēram, šonedēļ festivālā uzstājās tāds megaprojekts kā džeza grandu supergrupa “Modern Standards Supergroup”, kā arī virkne citu augsta kalibra mākslinieku. “Diez vai vēl būs iespēja vienā koncertā kopā redzēt Billy Cobham, Randy Brecker, Bill Evans, Linley Marthe un Nils Lan Doky,” to apstiprināja arī festivāla mākslinieciskais direktors Māris Briežkalns. “Esam priecīgi, ka šogad festivālā mums būs piecas džeza leģendas uz vienas skatuves. Viņu programmā ir jaunie džeza standarti, ko, iespējams, pēc daudziem gadiem skolās atskaņos kā mācību materiālu.”

Festivāls, kur prezentēt jaunas un trakas idejas

Festivāla “Rīgas ritmi” mākslinieciskais direktors Māris Briežkalns: “Es domāju, ka šobrīd Rīga ir ļoti stabili iekļāvusies starptautiskajā džeza mūzikas apritē.” / Ketija Keita Krastiņa/F64

22. starptautiskā improvizācijas, džeza un globālās mūzikas festivāla “Rīgas ritmi” programma gan tuvojas izskaņai (diezgan dīvaini, ka tā rīkotāji galvenos akcentus bija likuši uz ceturtdienu un piektdienu…), tomēr labas mūzikas cienītāji sestdien, 2. jūlijā, vēl var pagūt aizstaigāt uz “Radisson Blu Latvija” telpās notiekošo “jam session” pasākumu. “Rīgas ritmi” ir laba iespēja arī mūziķiem sevi parādīt un pierādīt gan pašmāju klausītāju priekšā, gan mūzikas mīļiem no Rietumiem. Piemēram, pēc jau minēto džeza supergrandu “Modern Standards Supergroup” uzstāšanās Doma dārzā ceturtdien klausītāji nebūt nesteidzās mājup, jo pēc tam uz skatuves kāpa mūsu pašu “Very Cool People” ar džezīgāku programmu un talantīgo dziedātāju Paulu Saiju trumpī.

“Ar festivālu “Rīgas ritmi” mums ir jau sena sadarbība,” atminas “Very Cool People” līderis Elvijs Grafcovs. “Uzstājāmies festivālā uzreiz pēc pirmā albuma izdošanas 2009. gadā un joprojām neesam pārspējuši rekordu disku skaitam, ko pārdevām pēc viena koncerta - toreiz tika pārdoti 250 diski, un tas mums deva iespēju ierakstīt nākamo albumu. Pandēmijas laikā Māris ierosināja mums uztaisīt kopprogrammu ar Aiju Andrejevu, ko prezentējām festivālā, bet tagad programmu “Vudstokas renesanse” jau spēlējam visā Baltijā un rudenī izdosim albumā. Un arī šoreiz - pēc festivāla ierosinājuma atkal jauna programma kopā ar Paulu Saiju (albums būs 2023. gadā - aut.). Sanāk, ka jaunas un trakas idejas prezentējam tieši festivālā “Rīgas ritmi”!”

Džeza unikalitāte - kad kļūdīties nav iespējams

Droši vien būtu grūti pat saskaitīt, cik jaunajiem mūziķiem “Rīgas ritmi” (un cits Briežkalna izlolotais pasākums “Riga Jazz Stage”) kalpojuši par izaugsmes tramplīnu - šogad to izmantoja “festivāla vienaudze” Paula Saija un citi jaunie mākslinieki. Māris Briežkalns uzsver, ka jaunajiem palīdz augt gan rīkotās meistarklases, gan augsti profesionālu mūziķu koncerti: “Mums šogad konkursā [“Riga Jazz Stage”] bija Jamison Ross meistarklase, pēc kuras daudzi nāca klāt un izteica savu sajūsmu. Jo - kas gan ir meistarklase? Tā nav vieta, kurā profesionāli mākslinieki stāsta, kā jātur bungu kociņi vai kā jāpūš gaiss instrumentā, meistarklase palīdz gūt saprašanu par to, ko gribi panākt ar savu muzicēšanu! Tas ir ļoti svarīgi, jo skola bieži vien jaunajiem iestāsta, ka vari kaut ko izdarīt nepareizi, bet, kad uzkāp uz skatuves, nekas nav nepareizi no tā, ko dari! Tieši šīs kļūdas džeza mūzikā un arī mūzikā kopumā dod jaunu ievirzi - kad izdari kaut ko tādu, ko nebiji plānojis. Protams, vajadzīgi mūzikas izglītības pamati, tāpēc jāiet skolā, bet, tiklīdz uzkāp uz skatuves, tas jānomet malā. Ir jātiek ārā no rutīnas.”

Māris Briežkalns uzsver, ka tieši improvizācija ir džeza galvenais trumpis - ja klausītājs jau iepriekš zinātu, ko dzirdēs no skatuves, tad varētu to klausīties arī mājās… “Kad uzkāp uz skatuves, tu gribi cilvēkiem kaut ko dot - izraut viņus no pelēkās ikdienas, no ikdienas rūpēm, likt domāt par lietām, kas vairs nav materiālas, kas jau ir pavisam cits līmenis. Džeza mūzika ir unikāla ar to, ka tajā nevari neko noslēpt, nevari melot, jo to momentā jūt, turklāt jūt jebkurš, no profesionāla muzikologa līdz parastam klausītājam.”

Ar starptautisku atzinību

Novērtējot “Rīgas ritmu” māksliniecisko programmu un organizatoriskās kvalitātes, kā arī nozīmību starptautiskajā apritē, Eiropas festivālu asociācija jau trešo gadu piešķīrusi festivālam prestižo “EFFE Label” kvalitātes zīmi. Tā garantē festivāla iekļaušanu Eiropas festivālu tīklā “FestivalFinder.eu”, kas sniedz informāciju mūzikas cienītājiem un masu medijiem par pasākumiem 45 Eiropas valstīs. Arī šogad uz Rīgu bija atbraukusi kupla ārzemju mūzikas žurnālistu delegācija, no kuriem vairāki atzinuši, ka vēlas dzirdēt tieši latviešu mūziķu uzstāšanos. Māra Briežkalna komanda jau no 2006. gada aicina ciemos Rietumu žurnālistus un rīko “showcase”, lai parādītu situāciju Latvijas mūzikā. “Pandēmijas laikā virkne festivālu nenotika, bet “Rīgas ritmi” notika gan 2019., gan 2020., gan 2021. gadā, turklāt mums bija tiešām kvalitatīva programma, ko piedāvāt, un daudzi atbrauca pie mums,” palepojas Māris. “Arī mākslinieki mums uzticas, jo zina, ka “Rīgas ritmos” tiešām būs nevis zaļā pļavā pie galdiem rīkots pasākums, bet koncerts, uz kuru cilvēki nāks klausīties, un mūziķiem nebūs jāspēlē, kamēr citi ēd. Es domāju, ka šobrīd Rīga ir stabili iekļāvusies starptautiskajā džeza mūzikas apritē. Un tas nav maz.”

Kurš uz Bausku pie Igo, kurš uz Līgatni pie anša

Ja nu kādam ar “Rīgas ritmiem” šonedēļ bijis “par īsu” un gribas festivāla atmosfēru paturpināt arī nedēļas nogalē, tad ir pāris ieteicami pasākumi.

“Piešķil vasarai knifu!” - ar šādu devīzi pieteikts jauns festivāls “Knifs?”, kas notiks 1. un 2. jūlijā Bauskas Pilskalna parka estrādē un kura idejas autors ir mūziķis Igo ar savu “Igo Mūzikas menedžmentu”. Programmā - “Līvi”, “Dakota”, “Ducele”, “Klaidonis”, Aivars Hermanis un Aija Vītoliņa, Mārcis Auziņš, “Big Al & The Jokers”, “Pētersons Band”, Vjačeslavs Mitrohins & “Friends Orchestra”, Ilona Balode un Valērijs Cīrulis, Ilona Birģele un Armands Alksnis (koncertā “Ģitāra un ērģeles”), “Lavrix Blues Band” u.c. Arī “Laime pilnīga”, ”Inokentijs Mārpls”, “The Hobos & Ralfs Eilands”, “Big Friday” un daudzi citi. Protams, arī pats Igo, bet īpašais pārsteigums būs kādreizējais kluba “u.t.t.” mūziķu pamatsastāvs Juris Kristons, Egons Kronbergs, Mārtiņš Burkevics un Vilnis Krieviņš, kuri pildīs “nakts muzikantu” funkcijas. Kaut kas no kantri, kaut kas no blūza, kaut kas no roka, kaut kas no visa pārējā - tāds laikam iecerēts “Knifs?”.

Savukārt Līgatnē, “Zeit” radošajā kvartālā, divu dienu garumā, 1. un 2. jūlijā, risināsies festivāls “Straume”, kura stilistiskā ievirze jautājumus nerada - programmā ir dažādu paaudžu hiphopa pārstāvji. Pirmajā dienā - March, SourJ & Yam, Ods un Gocha, rolands če, Edavārdi un citi, otrajā dienā - Wiesulis, I mean love, “Rīmdari”, Fiņķis & “Pragaii”, ansis un vēl kāds (laikam pat Gustavo!). “Es ceru, ka jums ir skaidrs, ka jūs nebrauksiet paskatīties reperus uz vienkāršu pļaviņu, bet brauksiet uz vietu ar infrastruktūru, kur notiks īsts festivāls?!” pasākuma reklāmā retoriski vaicā ansis. Kāda starpība, ansi, kam nebūs skaidrs, tie uz vietas to noskaidros…

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Whatsapp kanālā